IPOH: Seorang pemandu kereta yang videonya tular membawa tiga anak kandungnya mengeluarkan sebahagian badan dari kenderaan miliknya Mac lalu, didakwa di Mahkamah Sesyen Ipoh, pada Selasa.

Tertuduh, T. Vengadasalabathi, 37, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas ketiga-tiga tuduhan terhadapnya dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Ainul Shahrin Mohamad.

Mengikut kertas pertuduhan, ejen insuran itu didakwa mendedahkan anak-anaknya dengan cara yang mungkin akan menyebabkan mereka mengalami kecederaan fizikal.

Dia didakwa mengikut Seksyen 31(1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 31(1) akta yang sama.

Kes Pemandu Tular | Ejen insuran didakwa dedahkan anak kepada bahaya


Sabit kesalahan boleh dihukum denda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak lebih 20 tahun atau kedua-duanya sekali.

Timbalan Pendakwa Raya Evangelin Simon Silvaraj menawarkan jaminan RM15,000 bagi setiap pertuduhan dengan seorang penjamin di samping tertuduh dilarang mendekati kanak-kanak berkenaan.

Bagaimanapun, peguam K. Nathan yang mewakili tertuduh memohon jaminan RM2,500 untuk setiap pertuduhan dan mengenepikan larangan mendekati kanak-kanak berkenaan kerana mereka adalah anak kandung tertuduh di samping ia bukan melibatkan kes dera atau gangguan seksual.

Mahkamah kemudiannya menetapkan jaminan berjumlah RM9,000 dengan seorang penjamin.

Mahkamah turut menetapkan 1 Julai depan sebagai tarikh sebutan semula kes.

Pada 24 Mac lalu, polis menahan seorang lelaki di Sunway City Ipoh selepas mengesan video berdurasi seminit dua saat di laman Facebook memaparkan tiga kanak-kanak melakukan aksi berbahaya dalam sebuah kereta yang sedang bergerak di jalan raya.

BACA: Video tular: Polis tahan bapa kanak-kanak papar aksi berbahaya