Seorang bekas anggota polis yang dibuang kerja antara empat yang ditahan kerana mengugut meminta wang perlindungan daripada seorang peniaga lori tanah dan pekerjanya.

Bekas anggota polis berkenaan merupakan ahli kumpulan kongsi gelap 77 dan 30, dikenali dengan nama 'Abang Long Balang' serta rakan subahatnya Lan Taro disertai dua lagi suspek yang berumur lingkungan 32 hingga 42 tahun.

Menurut Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor SAC Fadzil Ahmat pihaknya menerima laporan pada Sabtu lepas oleh peniaga lori terbabit.

"Berdasarkan aduan mangsa (peniaga lori), pada 17 Mei lepas pukul 3 petang, dia mendapat maklumat pekerjanya telah ditahan sekumpulan lelaki di Banting.

"Mangsa telah pergi ke tempat kejadian dan berjumpa dengan ketua kumpulan tersebut yang memperkenalkan diri sebagai Abang Long Balang dan mangsa telah diugut akan dicederakan sekiranya tidak membayar wang perlindungan setiap bulan.

"Mangsa dibawa masuk ke dalam sebuah kenderaan pacuan empat roda dan diperkenalkan kepada seorang lagi suspek Lan Taro seterusnya dipaksa membayar RM18, 000. Sekiranya gagal kumpulan terbabit akan memecahkan semua lori mangsa dan rakan kongsi mangsa," katanya dalam satu kenyataan, pada Isnin.

Mengulas lanjut, Fadzil berkata mangsa telah membuat laporan polis dan pihaknya telah berjaya menahan empat lelaki termasuk Abang Long Balang dan Lan Taro serta mengarahkan saki-baki ahli kumpulan terbabit yang telah dikenalpasti untuk tampil menyerah diri.

"Saya arahkan untuk kesemua suspek terlibat hadir ke Jabatan Siasatan Jenayah IPD Kuala Langat untuk siasatan lanjut.

"Daripada siasatan awal, mereka mengaku merupakan ahli kumpulan Kongsi Gelap 77 dan 30," jelasnya.

Fadzil turut berharap orang awam yang menjadi mangsa ugutan kejadian seumpamanya dapat tampil menyalurkan maklumat kepada anggota polis.