ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 5 September 2022.

1. Kes rasuah, AMLA: Mahkamah kekal 9 daripada 13 pertuduhan terhadap Abdul Azeez

Mahkamah Rayuan sebulat suara menolak permohonan rayuan Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim untuk membatalkan 13 pertuduhan rasuah dan pengubahan wang haram yang dihadapinya.

2. Prinsip keadilan Islam tidak beri keistimewaan sesiapa lakukan kesalahan - Agong

Prinsip melaksanakan keadilan di dalam Islam tidak sama sekali memberi keistimewaan atau pengecualian kepada sesiapa yang melakukan kesalahan.

3. Status Najib sebagai Ahli Parlimen Pekan kekal - Azhar Azizan Harun

Status Datuk Seri Najib Razak sebagai Ahli Parlimen Pekan buat masa ini tidak berubah, kata Yang Di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Azhar Azizan Harun.

4. Buli: 9 pelajar didakwa sebabkan kecederaan parah terhadap junior

Sembilan pelajar lelaki sebuah sekolah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Teluk Intan hari ini atas pertuduhan menyebabkan cedera parah kepada seorang pelajar Tingkatan 2, Jun lalu.

5. RM392 bilion diperlukan untuk tangani masalah banjir hingga 2100 - Tuan Ibrahim

Malaysia memerlukan sekurang-kurangnya RM392 bilion sehingga 2100 dalam usaha mengatasi bencana banjir di negara ini, kata Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man.

6. Kuasa menghukum, pengampunan tidak wajar digunakan sewenang-wenang - Agong

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah, kuasa menghukum dan pengampunan tidak wajar digunakan sewenang-wenangnya.

7. Kerani wanita didakwa bunuh anak kandung enam bulan

Seorang kerani syarikat swasta dihadapkan ke Mahkamah Majistret Ampang hari ini atas pertuduhan membunuh bayi lelakinya berusia enam bulan di sebuah rumah di Kampung Klang Gate, bulan lepas.

8. Ahmad Zahid terima suapan untuk diri sendiri - TPR

Pihak pendakwaan memberitahu Mahkamah Tinggi hari ini bahawa bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi telah menerima suapan untuk dirinya sendiri.

9. Status Najib sebagai Ahli Parlimen Pekan kekal - Azhar Azizan Harun

Yang Di-Pertua Dewan Rakyat itu berkata ia berikutan petisyen pengampunan telah difailkan dalam tempoh 14 hari daripada tarikh keputusan Mahkamah Persekutuan.

10. Tiga maut, lori simen jatuh gaung di Kapit

Tiga lelaki warga tempatan maut selepas sebuah lori simen yang dinaiki mereka terhumban ke gaung di Jalan Merit, Kapit pada pagi Isnin.