ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 2 Jun 2023.

1. Muhyiddin sedia bekerjasama dengan Tun Mahathir

Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin sedia bekerjasama dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. 


2. Ahmad Faizal Pengerusi PN Negeri Sembilan yang baharu

Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hari ini mengesahkan beliau dilantik sebagai Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Negeri Sembilan berkuat kuasa serta merta.


3. Suami isteri direman kes bunuh warga emas

Sepasang suami isteri direman selama tujuh hari bersabit kejadian mendera seorang warga emas sehingga meninggal dunia di sebuah rumah di Taman Cempaka Putih, Tambun Tulang, Arau, pada Khamis.


4. Isu dana judi: Parti disiasat tidak perlu panik, kelam-kabut - Azalina

Siasatan berhubung dakwaan dana judi melibatkan Perikatan Nasional (PN) semasa kempen Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) tidak terhenti pada satu agensi sahaja.


5. Sebabkan kematian tanpa niat, dua beradik bersama tiga rakan dihukum penjara 18 tahun

Lima lelakiyang sebelum ini didakwa membunuh seorang penagih dadah dihukum penjara 18 tahun oleh Mahkamah Tinggi Ipoh selepas didapati bersalah menyebabkan kematian mangsa.


6. Pemuda didakwa rogol wanita warga emas

Seorang pemuda berumur 20 tahun, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini pada Jumaat, atas satu pertuduhan merogol seorang warga emas berusia 71 tahun di sebuah rumah, dua bulan lalu.


7. Bekas Naib Canselor UPSI dihukum penjara 18 bulan, denda RM10,000

Keputusan itu dibuat selepas Pesuruhjaya Kehakiman, Su Tiang Joo mengetepikan keputusan oleh Mahkamah Sesyen Ipoh sebelum ini yang melepas dan membebaskan tertuduh.


8. 'Jangan guna naratif kolot!' - Anwar tempelak Hadi dakwaan PH tak layak pimpin kerajaan

Abdul Hadi mendakwa Pakatan Harapan (PH) tidak layak menjadi kerajaan dan memimpin negara kerana gabungan itu didominasi parti bukan Islam.


9. Mahkamah Persekutuan tetapkan 19 Jun dengar rayuan petisyen pilihan raya Gua Musang, Putrajaya

Peguam Yusfarizal Yussoff yang mewakili Naib Presiden Bersatu Datuk Mohd Radzi Md Jidin mengesahkan tarikh berkenaan.


10. Syed Mokhtar buat pertama kali dedah keakraban dengan Anwar

Pengerusi Yayasan Albukhary, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary hari ini secara terbuka mendedahkan 'keakrabannya' dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.