ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 15 Ogos 2023.


1. Muhyiddin bebas empat pertuduhan guna kedudukan untuk suapan berkaitan Jana Wibawa

Hakim Datuk Muhammad Jamil Hussin membuat keputusan itu setelah mendapati keempat-empat pertuduhan tersebut adalah kabur, cacat dan tidak berasas kerana ia tidak menyatakan butiran kesalahan dilakukan.



2. PRN: Desak Zahid letak jawatan hanya jalan pintas kemuka alasan - Khaled

Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menegaskan, proses pascanilai perlu dilakukan dalam menilai punca sebenar kekalahan majoriti kerusi ditandingi UMNO pada PRN tersebut.


3. Pamer kertas undi, Sanusi akan dipanggil rakam keterangan - KPN

Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain berkata, siasatan berkaitan kejadian tersebut dijalankan bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.


4. Rasuah: Bekas Timbalan Pengarah DBKL dihukum penjara 4 tahun, denda RM1 juta

Bekas Timbalan Pengarah Kanan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) Sabudin Mohd Salleh bersalah atas dua pertuduhan memperoleh suapan berjumlah RM200,000 bagi mengeluarkan permit kerja.


5. Remaja bawah umur didakwa bunuh abang kandung

Seorang remaja didakwa di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan membunuh abang kandungnya di rumah mereka di Taman Mahkota, di Kulim, minggu lepas.


6. Dakwaan Jho Low masak pasta untuk keluarga 'tidak masuk akal', 'melampau' - Zeti

Peguam bela Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah hari ini mengemukakan beberapa siri kejadian bagi menunjukkan ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low sangat rapat dengan keluarga Zeti.


7. Ahmad Samsuri angkat sumpah sebagai Menteri Besar Terengganu

Naib Presiden Pas Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Terengganu bagi penggal kedua di Istana Syarqiyyah di Chendering, dekat sini hari ini.


8. Kemelut Misbun, BAM selesai

Kemelut membabitkan Datuk Misbun Sidek dengan BAM akhirnya menemui jalan pendamaian selepas badan induk badminton negara itu mengesahkan mencapai penyelesaian secara baik dengannya.


9. Nassuruddin angkat sumpah MB Kelantan, Mohamed Fadzli jadi Timbalan

Ahli Dewan Undangan Negeri Meranti, Datuk Mohd Nassuruddin Daud menjadi Menteri Besar Kelantan ke-19 bagi penggal ke-15.


10. BNM cadangkan tiga pegawai tertinggi didakwa - Zeti

Buat pertama kalinya, bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz memaklumkan Mahkamah Tinggi bahawa bank pusat itu telah mengesyorkan tiga pegawai tertinggi 1Malaysia Development Berhad (1MDB) didakwa berhubung skandal yang menyelubungi syarikat itu.