Seorang bidan kampung Fadhilah Ahmad, 63, tidak menyangka kesakitan yang dialami pada bahagian pinggang dan demam berpanjangan adalah petanda beliau menghidap kanser ovari tahap tiga sejak September tahun lepas.

Wanita dari Kampung Tok Jalai di Jitra dekat sini berkata penyakit itu menyebabkan kehidupannya menjadi kelam dan kini tidak boleh mengurut lagi yang juga punca pendapatannya apabila hanya bergantung kepada bantuan bulanan sebanyak RM200 daripada Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK).

"Saya juga ada terima bantuan daripada Majlis Kanser Nasional (MAKNA) sebanyak RM250 sebulan bermula Januari lepas, tetapi pemberian bantuan ini akan berakhir pada Jun ini. Saya juga pernah memohon bantuan JKM (Jabatan Kebajikan Masyarakat) tetapi gagal dengan alasan sebab saya sudah menerima bantuan lain," katanya ketika ditemui Bernama di rumahnya baru-baru ini.

Katanya sebelum ini dia mampu memperoleh pendapatan kira-kira RM200 sebulan daripada upah mengurut ibu bersalin dan orang ramai yang mengalami sakit-sakit badan namun sekarang tidak berupaya berbuat demikian apabila seluruh anggota badannya menjadi lemah.

Fadhilah yang tinggal sebatang kara selepas kematian suami sejak 20 tahun lalu itu berkata dia disahkan menghidap kanser itu selepas membuat pemeriksaan lanjut di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar berikutan sekian lama menderita sakit bahagian pinggang serta sering tiada selera makan dan demam.

"Saya sering sakit ketika ingin membuang air kecil dan air besar, demam dan tak larat, saya ingat ia sakit biasa, tetapi lepas buat pemeriksaan doktor sahkan saya menghidap kanser ovari sebelum menjalani pembedahan membuang ovari bagi mengelak komplikasi lebih buruk," katanya.

Fadhilah berkata sehingga kini dia masih mendapatkan rawatan susulan di HSB dengan membuat pemeriksaan darah seminggu sekali dan setakat ini telah menjalani sebanyak enam kali rawatan kimoterapi bagi mematikan sel kanser supaya tidak merebak ke bahagian lain.

Sehubungan itu, dia yang tidak mempunyai anak itu merayu sumbangan orang ramai bagi meringankan beban yang ditanggungnya untuk berulang-alik ke hospital termasuk perbelanjaan keperluan lain ketika berada di hospital yang memerlukan antara RM300 hingga RM400 sebulan.

Dia juga banyak bergantung hidup kepada anak saudaranya Aminudin Baharudin, 20, yang tinggal berdekatan serta kerap menjenguk dan membeli barangan keperluan hariannya terutama selepas menjalani rawatan kimoterapi.

Sementara itu, nasib yang menimpa Fadhilah mendapat simpati sebuah badan bukan kerajaan, Cancer Survivors Malaysia (CSM) yang mengadakan kunjungan ke kediamannya dan menghulurkan sumbangan berbentuk barangan keperluan makanan dan wang tunai.

Pengasas CSM Zuraini Kamal mengharapkan JKM dapat melihat semula permohonan bantuan daripada Fadhilah kerana dia hidup sebatang kara di samping menghidap kanser yang sudah tentu memerlukan perbelanjaan besar.

Orang ramai yang ingin membantu boleh menyalurkan terus sumbangan menerusi akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) Fadhilah bernombor 02002-41-00005106-4 atau menghubunginya di talian 017-5375585.

--BERNAMA