PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sedang melihat kemungkinan suntikan ketiga atau ‘booster shot’ vaksin khusus untuk menangani peningkatan jangkitan COVID-19 di Sarawak.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata, beliau telah meminta jawatankuasa teknikal yang menasihati pemilihan vaksin, yang akan bermesyuarat minggu hadapan, untuk memberi cadangan kepada Jawatankuasa Khas Jaminan Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV).

Selain itu, Ahli Parlimen Rembau itu berkata, beliau sendiri akan pergi ke Sarawak pada minggu hadapan bagi membincangkan langkah untuk mengurangkan kadar transmisi jangkitan COVID-19 di negeri itu.

“Ketika ini kami tidak begitu pasti faktor yang menyebabkan peningkatan di Sarawak. Satu kemungkinan ialah penurunan keberkesanan vaksin selepas tempoh masa tertentu, yang kita lihat ada berlaku di beberapa negara lain,” katanya kepada sidang media di sini, hari ini.

Jelas Khairy, perbincangan akan diadakan dengan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (JPBNS) bagi menentukan langkah seterusnya terutama setelah proses pemberian vaksin buat remaja di negeri itu selesai.

Biarpun Sarawak antara negeri yang mempunyai kadar vaksinasi populasi dewasa tertinggi, namun sejak beberapa hari lepas, ia mencatatkan lingkungan kes baharu sekitar angka 3,000 sehari.

COVID-19 | Nasihat dan syor tentukan dos penggalak di Sarawak


Namun, data KKM menunjukkan 99 peratus kes baharu adalah tidak bergejala, atau mempunyai gejala yang ringan, dan hanya segelintir kes agak serius.

BACA: COVID-19: 99.87 peratus kes di Sarawak hari ini kategori satu dan dua

Khairy berkata, situasi yang berlaku di Sarawak, sekiranya tidak ditangani dengan betul, mempunyai kemungkinan untuk berlaku di negeri-negeri lain.

"Apa yang berlaku di Sarawak mungkin akan berlaku di negeri lain dalam masa beberapa bulan,” katanya.

“Jadi kita perlu melihat kaedah atau langkah yang bersesuaian untuk menghentikan kadar jangkitan yang tinggi, dan menggunakannya sebagai langkah untuk negeri-negeri lain di masa akan datang.

“Israel pada satu ketika telah mencatatkan sifar kes COVID-19, tetapi selepas lapan bulan, mereka mula menyaksikan peningkatan kes. Ini berkemungkinan akibat varian Delta, atau pembukaan ekonomi,” katanya lagi.

Khairy berkata, Sarawak sudah mengambil langkah proaktif dengan mula memberi vaksinasi kepada remaja lingkungan umur 12-17 tahun bermula Rabu.

Ini jelasnya lagi, akan meluaskan lagi kadar liputan vaksinasi untuk populasi di Sarawak. Tetapi pada masa sama, saringan dan pengasingan masih sangat penting untuk mengawal jangkitan di negeri tersebut,” katanya lagi.