KUALA TERENGGANU: Operasi mencari dan menyelamat dua lagi mangsa bot karam di perairan Pulau Redang sejak Isnin lalu terus dipertingkat dengan skala yang lebih besar.

Pengarah Maritim Negeri Terengganu, Kepten Maritim Muhammad Suffi Mohd Ramli berkata operasi yang bersambung hari ini melibatkan 77 kekuatan termasuk nelayan tempatan.

Katanya lagi, seramai enam penyelam dari Maritim Malaysia turut digerakkan bagi melakukan selaman di sekitar kawasan bot karam bagi mengesan mangsa.

Beliau berkata sektor pencarian di laut dan udara merangkumi 169.4 batu nautika persegi itu turut dibantu pasukan polis, perikanan dan Angkatan Pertahanan Awam.

Dalam kejadian pada Isnin, lima nelayan tempatan termasuk tekong dilapor hilang selepas bot dinaiki mereka bersama seorang lagi mangsa yang terselamat karam di perairan Pulau Redang kira-kira jam 10 malam.

BACA: Bot karam di perairan Redang, 5 nelayan termasuk tekong dikhuatiri lemas 

BACA: Bot karam di Redang: 'Tak sangka hanya jumpa jenazah adik' 

BACA: Bot karam di Redang: Mayat tiga nelayan hilang ditemui 

Mayat tiga mangsa Saludin Ismail, 50; Mohd Nazri Abu Bakar, 48; dan Zulkifli Umar, 47, ditemui terapung sekitar jam 11 pagi hingga 1.30 tengah hari pada Rabu.

Mangsa ketiga-tiga ditemui terapung pada kedudukan 1.7 hingga 1.9 batu nautika di perairan Pulau Redang.

Dua lagi mangsa, Raja Zainudin Raja Ibrahim, 49, dan Ahmad Zamri Ishak, 66, masih hilang.