NEW YORK: Setiap tahun, bertrilion-trilion serangga bermigrasi ke serata dunia, namun tidak banyak yang diketahui tentangnya.

Dalam usaha mencari petunjuk, para saintis di Jerman mengambil langkah meletakkan penjejak yang helus di belakang kupu-kupu seterusnya mengikuti serangga itu dengan pesawat, lapor AP.

Perkara yang megejutkan para penyelidik itu adalah, kupu-kupu berkenaan mempunyai deria yang kuat tentang hala tujunya. Walaupun ketika tiupan angin berubah, serangga akan tetap dalam laluan lurus.



Penemuan itu turut diterbitkan dalam jurnal Science pada Khamis.

Laluan penerbangan kupu-kupu itu mengesyorkan kupu-kupu jenis death’s-head hawk moth itu memiliki kemahiran navigasi yang kompleks, sekali gus mencabar pemahaman awal bahawa serangga hanya organisma yang bergerak bebas dan rawak.

“Selama bertahun-tahun, dipercayai bahawa penghijrahan serangga kebanyakannya adalah ditentukan tiupan angin, dan serangga-serangga itu hanya akan bergerak ke serata tempat mengikut keadaan," ujar ketua penyelidikan Myles Menz, yang kini merupakan pakar zoologi di James Cook University, Australia.



Bukan sesuatu yang mudah untuk para saintis mendekati cara serangga bergerak, dengan salah satu sebabnya adalah saiz kecil organisma itu, kata Menz.

Alat penjejak radio yang biasa digunakan pada burung untuk mengesan corak pergerakannya, pastinya terlalu berat untuk organisma terbang yang kecil seperti serangga bersayap.



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu!