KUALA LUMPUR: Calon-calon daripada pelbagai parti yang bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) harus berazam secara moral mengenai isu-isu yang dihadapi oleh pekerja-pekerja di negara ini.

Penasihat Buruh Antarabangsa Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM), Callistus Antony D Angelus berkata, isu gaji minima adalah faktor besar, dan pengundi perlu tahu pendirian calon dan parti dalam perkara ini.

Beliau berkata, gaji minima semasa RM1,500 sebulan amatlah tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan asas kehidupan.

"Janganlah sampai ke tahap gaji minima yang mana pekerja berpeluang mengambil bahagian dalam aktiviti sosial masyarakat.

"Pada ketika ini, penghapusan kemiskinan di kalangan golongan miskin yang bekerja sudah memadai. Calon hendaklah membentangkan rekod prestasi mereka kepada orang ramai mengenai pendirian mereka berkaitan isu pekerja.

"Adakah mereka, dalam perjalanan kerjaya politik mereka, lebih cenderung untuk melihat isu pekerja atau lebih mengambil berat tentang kepentingan perniagaan lumayan?

"Hak kesatuan sekerja adalah faktor lain. Adakah pekerja cukup dilindungi oleh undang-undang negara apabila mereka menyertai atau membentuk kesatuan sekerja dan melibatkan diri dalam aktiviti kesatuan?

"Pemecatan dan intimidasi pemimpin dan aktivis kesatuan sekerja yang sering berlaku telah melumpuhkan pergerakan itu. Jentera kerajaan telah bekerja menentang kesatuan sekerja dan memihak kepada perniagaan besar," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Callistus berkata, semua calon harus membentangkan, sebagai sebahagian daripada manifesto peribadi mereka, hasrat dan aspirasi mereka untuk pekerja di negara ini jika mereka dipilih.

Katanya, pengundi harus membuat keputusan mereka tentang calon yang akan dipilih berdasarkan apa yang mereka perjuangkan, dan isu pekerja adalah sesuatu yang harus menjadi sebahagian daripada pertimbangan itu.

"Pilihan raya ini nampaknya seimbang. Bersikap tidak prihatin terhadap pekerja dan masih boleh dipilih adalah sesuatu yang berlaku pada zaman dahulu.

"Calon harus mengambil serius isu pekerja dan mengotakan janji jika berjaya menjadi pilihan para pengundi," katanya. - DagangNews.com