KUALA LUMPUR:Kerajaan sedang mempertimbangkan calon vaksin lain yang berada di fasa ketiga ujian klinikal untuk digunakan di negara ini.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin, berkata usaha itu sedang giat dijalankan menerusi Jawatankuasa Khas Akses Bekalan Vaksin COVID-19 (JKJAV), bagi memastikan tahap keselamatan bekalan vaksin COVID-19.

Jelas Ahli Parlimen Rembau itu, jawatankuasa tersebut dipengerusikan oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba bersama pelbagai kementerian dan jabatan.

"Selain vaksin Pfizer, Malaysia juga menyertai pelan peruntukan vaksin COVID-19 global, COVAX, yang akan menyediakan bekalan 10 peratus populasi penduduk di negara ini.

"JKJAV sedang mempertimbangkan calon vaksin lain yang berada fasa ketiga ujian klinikal, malah pengumuman dan senarai keutamaan siapa terima vaksin dulu akan diumumkan pada waktu terdekat," katanya pada Waktu Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian menjawab soalan Lim Guan Eng (PH-Bagan) mengenai kos, keberkesanan dan liputan penduduk untuk vaksin Pfizer, khususnya tempoh imuniti.

Mengulas lanjut, Khairy menjelaskan pemilihan vaksin dari syarikat farmaseutikal antarabangsa Pfizer diputuskan berdasarkan laporan interim ujian klinikal dan diterbitkan di The New England Journal of Medicine pada 10 Disember lalu.

"Vaksin berkenaan didapati mempunyai tahap keberkesanan 95 peratus dalam mencegah jangkitan COVID-19 dan kerajaan turut mendapat akses data untuk menilai kualiti, keselamatan dan tahap keberkesanannya.

"Vaksin ini juga telah mendapat Emergency Use Authorization daripada tujuh negara termasuklah United Kingdom, Amerika Syarikat, Bahrain, Kanada, Arab Saudi, Mexico dan Singapura," katanya.

Walau bagaimanapun, jelas Khairy keputusan penggunaan vaksin tersebut di Malaysia masih tertakluk kepada pendaftaran dan kelulusan daripada Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA).