KUALA LUMPUR: Capaian perkhidmatan rangkaian 5G di Selangor telah mencapai 95.9 peratus sehingga Disember lepas, kata Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil.

Beliau berkata peratusan capaian itu adalah amat baik, khususnya kepada negeri yang ekonominya berasaskan kepada perindustrian serta perusahaan kecil dan sederhana (SME) seperti Selangor.

Bagaimanapun katanya maklum balas daripada syarikat telekomunikasi mendapati masih banyak dalam kalangan pemain industri dan SME yang belum memanfaatkan sepenuhnya kelebihan rangkaian 5G itu.

"Satu daripada masalah yang dihadapi adalah kadar penggunaan dalam kalangan industri, didapati masih banyak syarikat dan pemain industri belum memanfaatkan sepenuhnya rangkaian 5G bagi tujuan perindustrian.

"Dalam hal ini, patik bersama Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz serta Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari akan terus berhubung dengan pemain industri terutama di kawasan-kawasan perindustrian untuk memastikan mereka memanfaatkan kemudahan ini sebaiknya," katanya di sini.

Fahmi berkata demikian ketika menyembah maklum berhubung pelaksanaan 5G kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah yang berkenan berangkat melawat ibu pejabat Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) hari ini. Turut berangkat Tengku Permaisuri Selangor Tengku Permaisuri Norashikin.

Hadir sama Pengerusi Bernama Datuk Seri Wong Chun Wai, Ketua Pengarang Bernama (menjalankan tugas dan tanggungjawab Ketua Pegawai Eksekutif) Nur-ul Afida Kamaludin, Timbalan Ketua Pengarang (Perkhidmatan Berita) Arul Rajoo Durar Raj, Timbalan Ketua Pengarang (Perkhidmatan Berita Ekonomi) Nasriah Darus serta pegawai-pegawai kanan Bernama.

Fahmi berkata usaha kementerian itu melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) memastikan rangkaian 5G dilaksanakan dengan baik di seluruh negara seharusnya disambut oleh semua pihak, khususnya pemain indsutri.

"Dengan keupayaan kesalinghubungan rangkaian 5G yang boleh mencapai lingkungan 1,000 peranti dalam satu 'connection', maka sewajarnya pemain industri kita berubah daripada penggunaan 4G kepada sesuatu perkhidmatan yang lebih efisien," katanya.

Sementara itu Fahmi berkata lapan juta daripada 45 juta akaun pengguna telefon mudah alih di Malaysia memiliki peranti yang menyokong 5G, sehingga akhir November tahun lepas.

Beliau berharap pencapaian positif dapat dimanfaatkan sepenuhnya negeri-negeri yang berindustri tinggi termasuk Selangor.

-- BERNAMA