Buat pertama kalinya, Astro AWANI hadir ke CES 2019.

CES adalah acara terpenting di dalam dunia teknologi. Untuk tahun ini, lebih 4,500 peserta pameran akan melancarkan teknologi transformatif kepada lebih dari 180,000 peserta yang hadir.

Ini akan meliputi pelbagai aspek teknologi, termasuk penyambungan 5G (5G connectivity), kecerdasan buatan (Artificial Intelligence), realiti maya (Artificial / Virtual Reality), bandar pintar (smart cities) dan daya tahan, sukan, robotika dan banyak lagi.

Berikut adalah lima perkara yang menjadi tumpuan CES tahun ini:


5G

Tumpuan terpenting adalah ‘ketibaan 5G’ di dunia elektronik pengguna. Eksekutif dari syarikat cip Qualcomm dan Intel, pengendali mudah alih AT & T dan Verizon di Amerika Syarikat, termasuk Ketua Pegawai Eksekutif IBM akan menggariskan beberapa perkara penting dalam dunia 5G.

Ini termasuk melancarkan produk baru yang menggunakan rangkaian tanpa wayar baharu, yang menjanjikan kelajuan yang lebih tinggi, keperluan kuasa yang lebih rendah dan kemasukan elemen IOT, atau "internet of things".

Rangkaian 5G yang pertama kini sedang diuji di beberapa bandar di China seperti Shenzhen dan Guangzhou, serta di Amerika Syarikat seperti Los Angeles dan Houston.

Pembuat telefon pintar termasuk Samsung telah berjanji untuk melancarkan peranti yang menyokong teknologi dalam beberapa bulan akan datang.


Kereta Elektrik

Walaupun terdapat pelbagai berita tentang kereta panduan sendiri, industri ini masih lagi tidak membangun kerana produktiviti pembinaan kereta panduan sendiri masih lagi di peringkat awal.

Hanya syarikat Tesla sahaja yang mampu membawa industri ini bersaing dengan industri kereta petrol.
Maka tumpuan pada CES tahun ini adalah pada kereta elektrik.

Pameran edisi 2019 kali ini juga bakal menyaksikan lebih banyak robot penghantaran, dron dan skateboard elektrik pada pameran minggu ini, serta teknologi baru dalam hiburan serta bantuan pemandu.


Peranti Kesihatan

Dunia elektronik tahun ini akan menyaksikan pelbagai lagi peranti yang akan memasuki dunia teknologi pengguna.

Peranti seperti penjejak kesihatan, penggunaan perkakas rumah yang pintar, alat pengesan lokasi 24 jam, dan sebagainya akan memasuki dunia teknologi untuk tahun 2019 dengan lebih terkesan.

Perkara utama yang harus difikirkan adalah tentang unsur pembikinan dan pembinaan, di mana banyak kilang-kilang pembuatan peranti kesihatan terletak di China, dan disebabkan perang dagang antara Amerika Syarikat dengan China, adakah pembuatan barangan seperti peranti kesihatan akan terjejas.

Justeru, meskipun teknologi sudah ada, tetapi pembikinan mungkin tidak mampu membuat jutaan peranti untuk dilancarkan ke pasaran.


Pembesar Suara Pintar

Pembesar suara pintar seperti Amazon Echo dan Google Home adalah perkara yang paling dekat dengan industri perkakasan yang telah menemui pengganti telefon pintar, dengan Amazon sendiri mendakwa ia menjual "puluhan juta" peranti Echo tahun lepas.

Industri ini mungkin akan lebih pesat membangun di pasaran yang menggunakan bahasa penting dunia, seperti Bahasa Inggeris, Mandarin, Jepun, dan sebagainya. Penggunaan pembesar suara pintar untuk dunia Malaysia dan nusantara mungkin masih jauh lagi untuk dipasarkan.


Pemeriksaan genetik

Jika dahulunya pemeriksaan genetik memberi tumpuan terhadap ujian genomik manusia, CES 2019 akan menyaksikan pelancaran ujian genomik untuk haiwan peliharaan.

Syarikat Basepaws adalah antara syarikat pemeriksaan genetik yang akan mempamerkan produk mereka. Basepaws akan memberi ujian genomik untuk kucing.

Sebagai syarikat pertama di dunia yang akan melakukan perkara ini, Basepaws menawarkan pengujian DNA langsung kepada pengguna untuk kucing mereka, yang memberi tumpuan kepada penyebaran informasi baka dan pemahaman kesihatan.

Kepenggunaan teknologi ini mungkin akan menular kepada pelbagai industri lain, seperti industri ternakan dan pembiakan daging.

Ikuti pengembaraan Astro AWANI di pameran CES yang akan bermula pada Selasa, 8 Januari 2019 secara lansung di Las Vegas Nevada, Amerika Syarikat