KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini mengumumkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) di tujuh lokaliti di tiga negeri dan menamatkan PKPD di dua lokaliti di Kuala Lumpur dan Sabah.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, PKPD yang dilaksanakan beberapa lokaliti di Sabah, Sarawak dan Kuala Lumpur itu akan bermula pada 25 Julai sehingga 7 Ogos depan.

Jelasnya, kawasan dikenakan PKPD adalah di Kampung Kolam, Kudat; enam lokaliti di Kota Kinabalu; Taman Sabana Fasa 1, Keningau; Kampung Berhala Darat dan Kampung Melayu Bumiputra, Sandakan dan Kampung Nagapas, Jalan Kebun Lama, Papar, Sabah.

Sementara di Sarawak, PKPD dilaksanakan di Kuarters Pekerja Ladang Pelitanah 1 & 2, Dalat, Mukah serta Taman Hock Ann, Jalan Klang Lama, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Dalam pada itu, dua lokaliti yang ditamatkan PKPD pada 24 Julai adalah di Apartment Sri Rakyat, Bandar Bukit Jalil, WP Kuala Lumpur dan  Blok 11 & 12, Lorong 4, Taman Nuri, Sandakan, Sabah.

Sementara itu katanya, Task Force Operasi Pematuhan yang diketuai Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada Khamis telah melakukan 78,021 pemeriksaan.

Manakala seramai 577 individu ditahan atas kesalahan ingkar prosedur operasi standard (SOP) dan daripada jumlah itu, seramai 542 individu dikompaun manakala 35 lagi direman.

Dalam pada itu, Ismail Sabri menjelaskan, Operasi BENTENG (Op BENTENG) juga telah menangkap 29 orang pendatang asing tanpa izin (PATI) dan tujuh orang PATI diusir keluar melalui dua aktiviti pengusiran dalam operasi yang dilaksanakan di seluruh negara.

Sementara, seramai 634 individu tiba di semua pintu masuk antarabangsa dan semuanya telah dikuarantin di stesen-stesen kuarantin di seluruh negara pada Khamis.

Secara kumulatifnya, sejak 24 Julai 2020, seramai 254,565 individu telah pulang ke tanah air dan kesemua ditempatkan di 79 hotel dan 12 Institut Latihan Awam (ILA) serta Institut Pengajian Swasta di seluruh negara.