KUALA LUMPUR:Murid-murid sekolah berasrama penuh yang berada di zon merah perlu kekal berada di asrama, ujar Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam satu kenyataan pada Jumaat. 

Pada masa sama, murid di asrama sekolah yang terletak di zon hijau tetapi rumah keluarga mereka di zon merah, juga perlu kekal tinggal di asrama.

"Pihak sekolah akan menguruskan keselamatan dan kebajikan murid-murid berkenaan di asrama. Dalam tempoh penutupan sekolah ini, pentadbir sekolah diarah memastikan guru-guru serta murid melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah,"  kata kenyataan itu. 

Manual pengajaran dan pembelajaran di rumah boleh dimuat turun di portal rasmi KPM www.moe.gov.my.

BACA: COVID-19: Semua sekolah di Sabah ditutup bermula 10 Oktober - KPM

Dalam pada itu, Sekolah Kebangsaan Presint 8 (1) Putrajaya dan Sekolah Kebangsaan Bangsar, Kuala Lumpur  telah diarahkan tutup bermula 9 hingga 16 Oktober ini.

BACA: COVID-19: Operasi sanitasi dijalankan di SK Putrajaya Presint 8 (1)

Keputusan itu melibatkan 2,978 murid sekolah rendah dan 211 guru dan kakitangan.

Menurut kenyataan tersebut, penutupan berkenaan dibuat berdasarkan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) bagi mengawal penularan wabak COVID-19 dan membolehkan kerja-kerja pembersihan, disinfeksi dan pengesanan kontak rapat dijalankan.

"Memandangkan terdapat trend peningkatan kes, Mesyuarat Khas Majlis Keselamatan Negara Mengenai Pengurusan COVID-19 yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri pagi ini telah mengambil keputusan bahawa mana-mana sekolah di seluruh negara yang mempunyai kes positif COVID-19 perlu ditutup oleh KPM untuk tempoh tujuh hari tanpa menunggu analisa risiko oleh KKM," kata kenyataan itu lagi. 

Ia bagi membolehkan kerja-kerja pembersihan, disinfeksi dan pengesanan kontak rapat dijalankan oleh KKM.

Tambah KPM, sekolah-sekolah yang mempunyai kes positif COVID-19 perlulah mematuhi garis panduan penutupan sekolah yang akan dikeluarkan oleh KPM.