KUALA LUMPUR:Kementerian Kesihatan (KKM) tidak menetapkan sasaran bilangan sukarelawan yang diperlukan untuk membantu barisan hadapan memerangi COVID-19 ketika ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata sukarelawan yang dicari ketika ini akan memudahkan koordinasi di lapangan.

"Setakat ini kita gerakkan anggota KKM ke Sabah dari pelbagai negeri. Jika kita mempunyai sukarelawan, kita boleh padankan keperluan di negeri dan daerah.

"Kita boleh tempatkan mereka menerusi koordinasi yang lebih tepat untuk keperluan di lapangan.

"Kita tidak tetapkan jumlah keperluan di lapangan kerana pada masa ini kita melihat kepada keperluan.

"Jika perjuangan kita dalam melandaikan lekuk ini dalam gelombang ketiga mengambil masa yang panjang, maka anggota barisan hadapan dan juga belakang tabir akan menjadi letih dan perlu diganti.

"Kita perlu perancangan awal untuk bersedia bagi apa-apa keadaan," katanya pada sidang media harian di sini hari ini.

Mengikut data yang dikeluarkan KKM, sehingga 11 Oktober 2020 seramai 483 anggota kesihatan telah dimobilisasikan.

Ia merangkumi pakar perubatan, pegawai perubatan, penolong pegawai perubatan, jururawat, juruteknologi makmal perubatan, juru x-ray, pegawai sains mikrobiologi, penolong pegawai kesihatan persekitaran dan pembantu kesihatan awam untuk membantu perkhidmatan hospital dan kesihatan awam di Sabah.

Malah, KKM juga sedang berusaha menjalin kerjasama dengan pertubuhan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan sektor swasta bagi membantu tenaga kerja di Sabah.