KUALA LUMPUR :Keputusan kerajaan tidak melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) walaupun angka kes COVID-19 melonjak tinggi ketika ini dianggap satu langkah tepat.

Ini kerana, menurut Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia, Datuk Dr Zainal Ariffin Omar, pelaksanaan PKP boleh menjejaskan landskap ekonomi dan pembelajaran dalam negara.

Sebaliknya, beliau berkata, PKP seharusnya menjadi pilihan terakhir dan hanya dilaksanakan sekiranya negara tidak mampu membendung penularan dalam tempoh terdekat.

"Ada beberapa sebab. Pertama, kita dapati kes ketika ini masih localised (penularan tempatan) dan kita nampak, jika jentera kita dilakukan dengan betul dan dengan kaedah diyakini, insyaAllah kita boleh kawal.

"Kedua, rakyat pun tidak mahu PKP. Jadi, ini satu keputusan yang tepat kerana ia akan mengesani kehidupan yang lain seperti aktiviti ekonomi, pembelajaran dan sebagainya," katanya ketika ditemu bual Astro AWANI di sini, hari ini.

"PKP adalah pilihan terakhir sekiranya kita tidak mampu mengawal keadaan dalam masa dua atau tiga minggu ini.

"Buat masa ini, jentera kerajaan, penguat kuasa dan orang ramai, termasuk sukarelawan, kalau kita buat kerja seperti dahulu, kita boleh kawal dan kita tak perlu PKP," tambahnya.

Dr Zainal Ariffin pada masa sama menyokong tindakan kerajaan melaksanakan PKP Diperketatkan Bersasar (PKPDB) di beberapa kawasan tumpuan kluster baharu di Sabah, Kedah, termasuk Selangor.

Katanya, berdasarkan pengalaman lepas dan di Sabah, pelaksanaan PKPDB mampu membendung penularan jangkitan yang lebih besar dalam komuniti.




"PKPDB perlu diadakan seperti di Sabah, Kedah dan mungkin sekarang ini, di beberapa tempat di Selangor, seperti Kluster Jalan Meru, kluster baharu dan daerah-daerah lain di mana kes aktifnya tinggi.

"Jadi, itu patut diadakan dan ia mampu berkesan mengelakkan jangkitan lebih besar," katanya.

Ketika ini, kerajaan melaksanakan arahan PKPDB secara pentadbiran di kawasan Penjara Alor Setar, termasuk kuarters kakitangan, selama 14 hari berkuat kuasa mulai jam 12.01 tengah malam Selasa (6 Okt).

Pada 30 Sept lalu, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pelaksanaan PKPDB mulai 29 Sept hingga 12 Okt di empat daerah di Sabah, iaitu Tawau, Kunak, Semporna dan Lahad Datu.


Dalam pada itu, Dr Zainal Ariffin setuju, kelekaan dan kealpaan golongan tertentu dalam mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) norma baharu telah menyebabkan tercetusnya gelombang baharu COVID-19 di negara ini.

"Sejujurnya, kita mesti setuju bahawa keadaan pada ketika ini berlaku kerana kelekaan dan kealpaan golongan tertentu mengamalkan SOP norma baharu. Kita tidak mahu ada ruang-ruang atau lubang-lubang seperti ini lagi," tambahnya.

Semalam, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam Perutusan Khas Situasi Semasa COVID-19 memberitahu, kerajaan belum bercadang melaksanakan semula PKP.