KUALA LUMPUR: Daftar Pemilih Tambahan Bulan November Tahun 2023 (DPT BLN11/2023) yang telah diperaku dan diwartakan hari ini, kini dibuka untuk semakan selama 30 hari sehingga 18 Jan depan.

Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Ikmalrudin Ishak berkata DPT BLN11/2023 mengandungi 39,137 nama warganegara yang berumur 18 tahun dan ke atas dalam tempoh 1 hingga 30 Nov 2023 yang didaftarkan secara automatik sebagai pemilih baharu.

Beliau berkata daftar pemilih itu juga mengandungi 4,477 orang pemilih berdaftar yang bertukar bahagian pilihan raya dan 564 orang pemilih bertukar status/kategori pengundi.

"SPR menyediakan lima kaedah semakan bagi DPT BLN11/2023 iaitu portal SPR di pautan https://www.spr.gov.my atau https://mysprsemak.spr.gov.my; portal Pejabat-Pejabat Pilihan Raya Negeri di pautan http://ppn.spr.gov.my; dan aplikasi dalam talian di pautan https://myspr.spr.gov.my.

"Semakan juga boleh dibuat menerusi aplikasi mudah alih MySPR Semak atau Hotline Semakan Pendaftaran Pemilih di talian 03-8892 7218," katanya dalam kenyataan hari ini.

Ikmalrudin berkata warganegara yang berumur 18 tahun dan ke atas dalam tempoh 1 hingga 30 Nov 2023, dan mana-mana pemilih berdaftar yang telah memohon pertukaran bahagian pilihan raya atau pertukaran status, diminta menyemak nama mereka dalam DPT BLN11/2023.

Beliau berkata sekiranya mereka mendapati nama tidak disenaraikan dalam DPT BLN11/2023, mereka boleh membuat tuntutan dengan mengisi Borang C melalui aplikasi dalam talian di pautan https://myspr.spr.gov.my atau hadir ke Pejabat Pilihan Raya Negeri yang berkenaan.

"Mana-mana pemilih berdaftar di sesuatu bahagian pilihan raya yang membuat semakan dan berhasrat membuat bantahan ke atas kemasukan nama pemilih yang membuat pertukaran ke bahagian pilihan rayanya boleh mengisi Borang D melalui aplikasi dalam talian di pautan https://myspr.spr.gov.my atau hadir ke Pejabat Pilihan Raya Negeri yang berkenaan," kata beliau.

Ikmalrudin berkata Borang C dan D itu juga boleh dimuat turun dari portal Pejabat-Pejabat Pilihan Raya Negeri di pautan http://ppn.spr.gov.my, dan hendaklah dikemukakan kepada Pengarah Pilihan Raya Negeri berkenaan serta membayar fi bantahan pada waktu pejabat, pada hari bekerja sepanjang tempoh semakan DPT BLN11/2023.

Untuk sebarang pertanyaan mengenai urusan semakan DPT BLN11/2023 itu, orang ramai boleh melayari portal rasmi SPR di pautan https://www.spr.gov.my atau hubungi SPR di talian 03-8892 7218 atau mana-mana Pejabat Pilihan Raya Negeri.

-- BERNAMA