Penganjur bazar Ramadan digesa untuk berganding bahu dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam menjaga kualiti makanan dan kebersihan bazar.

Pengarah Eksekutif Pembangunan Sosio Ekonomi DBKL, Datuk Mohd Saufi Muhammad berkata penganjur diminta tidak hanya mementingkan aspek keuntungan semata-mata tetapi turut menekankan aspek kebersihan.

"Saya ambil kesempatan menyeru kepada jawatankuasa penganjur seramai 89 orang itu untuk memastikan bazar Ramadan mematuhi spesifikasi DBKL dan bukan menggunakan secara sewenang-wenangnya," katanya.

Antara lain, Mohd Saufi turut memberi peringatan buat masyarakat Islam yang membeli-belah di Bazar Ramadan agar meneliti kebersihan pengendali makanan sebelum membeli.

"Pilih gerai yang bersih, bukan hanya tengok makanan nampak sedap kita sudah beli, tetapi aspek kebersihan merangkumi semua termasuk pengendali makanan.

“Sama ada dia memakai apron, tutup kepala dan sarung tangan atau tidak,” katanya ketika sidang media Operasi Penguatkuasaan Pemeriksaan Sanitasi Dan Persampelan Makanan Bazar Ramadan 2016 pada Isnin.


Operasi tersebut akan diadakan selama 14 hari bermula di Bazar Ramadan Flat Jalan Kuching.

Sehingga 23 Jun, dianggarkan 770 sampel makanan akan diambil dari 14 tapak bazar Ramadan sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Dalam pada itu, pengerusi penganjur bazar berkenaan, Gulam Muszaffar Gulam Mustakim berkata pihaknya mengambil langkah memperketatkan syarat-syarat peniaga tahun ini agar kes kebersihan di bazar tersebut tidak berulang.

“Saya minta orang ramai yang punya aduan boleh ajukan kepada saya mahupun di Facebook Bazar Flat PKNS Jalan Kuching.

“Ini kerana saya tak mahu isu besar seperti tahun lepas iaitu kes ‘katak dalam lemang’ berulang lagi,” katanya kepada pemberita.

Menurut DBKL, peniaga yang menjual makanan tercemar akan dikenakan kompaun maksimum RM2,000 dan akan disenaraihitamkan untuk mendapat lesen pada tahun seterusnya.