KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo hari ini mempersoalkan siasatan mengenai isu kartel dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) seperti yang didedahkan oleh bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador sebelum ini.

Sewaktu membahaskan usul  menjunjung kasih dan Titah Diraja di Dewan Rakyat pada Isnin, Gobind berkata siasatan terhadap dakwaan tersebut tidak sewajarnya dilakukan secara dalaman, selain menggesa agar hasil siasatan terhadap kes tersebut didedahkan.

Beliau dalam masa yang sama turut menyelar kenyataan Ketua Pesuruhjaya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Azam Baki yang mendakwa isu kartel dalam PDRM adalah masalah dalaman pasukan itu.

"Saya hendak tanya di sini adakah kesalahan-kesalahan rasuah, dan kesalahan yang didedahkan oleh Ketua Polis Negara itu (Abdul Hamid) boleh diselesaikan secara dalaman?

"Apa yang membawa kepada beza pegawai-pegawai polis apabila berlakunya satu jenayah? Kenapa mereka ini diambil tindakan secara dalaman? Kalau Ketua Polis Negara yang bawa aduan ini dan tiada tindakan, bagaimana kita ada keyakinan dalam kerajaan?," soalnya di Dewan Rakyat, hari ini.

BACA: Isu kartel masalah dalaman PDRM, SPRM tidak masuk campur

Media sebelum ini melaporkan Abdul Hamid mendedahkan wujud gerakan dalam kalangan pegawai muda PDRM yang bercita-cita menjatuhkannya serta mendakwa gerakan itu juga merupakan kumpulan sama yang mendalangi kartel dalam PDRM dengan hasrat mendominasi pasukan keselamatan negara demi kepentingan mereka.

Mengulas lanjut, Gobind berkata sehingga kini tiada sebarang kenyataan dibuat berhubung siasatan dalaman tersebut.

Dalam masa yang sama, beliau turut mempersoalkan tindakan SPRM yang menyiasat sendiri kes melibatkan tiga pegawainya berhubung dakwaan salah guna kuasa dan penyelewengan dalam urusan kes membabitkan seorang bekas ketua jabatan.

"Bagaimana ianya boleh disiasat oleh SPRM? Ini menjadi satu perkara yang kita lihat akan jadi kes, di mana dinasihatkan supaya disiasat secara dalaman?

"Tuan Speaker, ini kes yang dihadap ke mahkamah, barang kes yang telah melalui proses mahkamah boleh lesap, dan SPRM dalam kenyataan, kata jangan buat spekulasi.

"Kalau tiada butir-butir, rakyat akan buat spekulasi kerana SPRM yang gagal memberi butir-butir (berhubung siasatan)," katanya lagi.

Ahli Parlimen Lembah Pantai (PKR), Fahmi Fadzil kemudian senada dengan pendirian Gobind bahawa SPRM tidak sewajarnya menyiasat kes melibatkan pegawai mereka.