KUALA LUMPUR: Penceramah bebas,Ustaz Ebit Lew  yang kini berada di Gaza, Palestin meneruskan 'perjalanannya' dengan lawatan ke kediaman penduduk kurang bernasib baik serta memerlukan bantuan di sekitar kawasan berkenaan.

Dalam hantaran terbaharu di Facebook peribadinya, Ebit Lew turut berkongsi yang dia sempat membeli barangan seperti makanan dan permainan kanak-kanak.

''Bila berbual saya tanya nama. Semua beritahu nama masing-masing. Seorang ini tak jawab-jawab, rupanya tak dengar dah lama. Sakit.

"Saya tanya ada bawa jumpa doktor. Ubat hanya ada di Mesir dan selepas itu perlu pembedahan di Tebing Barat.

"Saya terus ambil nama jenis ubat tu untuk dapatkan dari Mesir. Comel sangat adik itu," katanya dalam hantaran di Facebooknya di sini, pada Selasa.

Rasa sebak di dada menebal, ujar Ustaz Ebit Lew.

Apabila mengenangkan bahawa anak kecil hanya mahu berlari-lari dan ingin hidup tenang serta boleh majukan diri.

BACA: Ebit Lew masuk Gaza hari ini, serah dua treler ubat dan keperluan asas kepada rakyat Palestin

'
'Assalammualaikum Gaza' - Ebit Liew

 

“Sukar peluang pekerjaan. Dibom sampai tiga kali. Hilang seorang demi seorang dalam hidup. Saya beri duit belanja dan hadiah buat keluarga yang diziarahi. Tak berhenti mereka doakan untuk kami.

“Penduduk Gaza lembut dan baik sangat. Sifat dan akhlak mereka benar-benar terpuji," tambahnya.

Dia turut menzahirkan ucapan terima kasih kepada semua rakyat Malaysia.

"Ini semua usaha dan doa anda,” katanya.

Ebit Lew yang kini dalam misi kemanusiaan untuk rakyat Palestin berlepas ke Gaza bagi menyampaikan sumbangan kepada rakyat Palestin yang terjejas akibat serangan Israel.