Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tiba di sini bagi menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN dan Sidang Berkaitan bermula 2 November (Sabtu).

Pesawat khas yang membawa Perdana Menteri dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali mendarat di Terminal Udara Ketenteraan Dua, Sayap 6, Lapangan Terbang Antarabangsa Don Mueang pada pukul 4 petang (waktu tempatan).

Menyambut ketibaan Dr Mahathir dan Dr Siti Hasmah ialah Menteri Pendidikan Thailand, Nataphol Teepsuwan.

Turut berada di lapangan terbang menyambut ketibaan Perdana Menteri ialah Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah dan Duta Malaysia ke Thailand, Datuk Jojie Samuel.

Dr Mahathir yang mengetuai delegasi Malaysia ke Sidang Kemuncak ASEAN ke-35 mempunyai jadual padat dengan lapan Sidang Kemuncak dan dua mesyuarat bilateral melibatkan rakan sejawatan dari Thailand, Prayut Chan-o-cha dan Perdana Menteri Australia, Scott Morrison.

Bermula Sabtu, Dr Mahathir dijadual melawat Pertunjukan Komuniti Asean serta menghadiri sesi dialog di Sidang Kemuncak Pelaburan dan Perniagaan ASEAN (ABIS 2019) bertemakan Memperkasakan Asean.

ABIS 2019 menjadi platform buat komuniti perniagaan berhubung secara langsung bersama pemimpin ASEAN dan luar.

Pada sebelah tengah hari beliau dijadual menghadiri sesi Plenari Sidang Kemuncak ASEAN ke-35 membincangkan agenda Memperkasakan Kerjasama bagi Kemampanan dan hubungan luar serta hala tuju masa depan ASEAN.

Sepanjang tiga hari ini juga, beliau dijadual menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN bersama China, India Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB), Amerika Syarikat, Jepun Asean Campur Tiga, serta Sidang Kemuncak Asia Timur dan Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP).

Sementara itu, Dr Siti Hasmah akan mempunyai program berbeza iaitu melawat Pameran Pengurusan Sisa oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar Thailand di IMPACT Exhibition and Convention Center.

Beliau juga dijadual menghadiri Sesi Interaktif berkaitan “Perkongsian Amalan Terbaik Pengurusan Sisa”.