LUMUT: Dua penyelam yang dikhuatiri hilang berhampiran Pulau Jarak, dekat sini, malam tadi, ditemui selamat.

Terdahulu, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) Perak menerima maklumat daripada Balai Polis Pulau Pangkor berhubung kejadian itu di kedudukan 0.4 batu nautika timur Pulau Jarak pada 7.04 malam.

Pengarah Maritim Negeri Perak Kapten Maritim Shahrizan Raman berkata, maklumat sama turut disalurkan kepada Markas Pemerintahan Armada Barat Lumut, Pasukan Polis Marin Kampung Acheh dan Maritime Component Operation Commander (MCOC) bagi mendapatkan bantuan dalam usaha menyelamatkan mangsa.

Menurutnya, mangsa disahkan selamat kira-kira jam 7.40 malam selepas berpaut pada jeti Pulau Jarak untuk menyelamatkan diri.

“Mangsa kemudiannya dipindahkan ke Pulau Jarak bagi tujuan pemantauan tahap kesihatan oleh anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang bertugas di pulau berkenaan sekitar jam 8 malam tadi,” katanya dalam kenyataan di sini.

Sebelum itu, kata Shahrizan, kedua-dua mangsa melakukan aktiviti selaman di kawasan Pulau Jarak bersama tiga rakan penyelam yang lain yang juga merupakan warga tempatan dengan menaiki bot sewaan.

Bagaimanapun, katanya, dua mangsa itu tidak kelihatan di permukaan laut menyebabkan pengendali bot berusaha mencari mereka selama satu jam di kawasan tersebut, tetapi tidak menemui sebarang petunjuk sebelum membuat laporan.

Menurutnya, kedua-dua mangsa yang berasal dari Kampung Acheh, dekat sini, itu berada dalam keadaan selamat dan stabil ketika didaratkan di Jeti Pulau Jarak.

“Kedua-dua mangsa akan didaratkan di Lumut dengan bantuan aset TLDM serta dua anggota Maritim Perak hari ini,” ujarnya.