KUALA LUMPUR: Dunia seharusnya mengambil tindakan tegas terhadap rejim Zionis atas kekejaman yang dilakukan terhadap penduduk Palestin.

Demikian tegas Jurucakap Khas mengenai Palestin di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Francessca Albenese.

Ujarnya, Malaysia dan beberapa negara lain dilihat amat lantang dalam menyuarakan solidariti terhadap negara Palestin.

"Perlu tindakan yang selaras dikenakan terhadap setiap pelanggaran dilakukan Israel terhadap penduduk Palestin.

"Saya sangat teruja dan gembira dapat menyampaikan perkara ini kepada rakyat Malaysia. Saya sendiri pernah berada di Asia Tenggara dan saya tahu betapa ikhlas rakyat Malaysia dan Indonesia membantu Palestin," katanya.

Beliau turut memuji tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri yang turut tegas dengan nadanya mempertahankan Palestin.

"Oleh itu, lebih banyak tindakan yang kita perlukan antaranya kritikan dan kutukan terhadap Israel perlu diperhebatkan lagi.

"Bagaimanapun, jangan menyasarkan kepada rakyat Israel, di mana sebahagiannya tidak menyokong tindakan rejim berkenaan," katanya lagi.

Turut dicadangkan, agar dunia mengenakan sekatan ekonomi terhadap Israel bagi menghentikan kekejaman Zionis itu.

"Pendedahan awam diperlukan, perkara kedua ialah mendesak langkah politik, ekonomi dan diplomatik dan sekatan ditetapkan oleh PBB.

"Adalah perlu untuk mengubah perdebatan untuk Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) dalam perbahasan ini mengenai jenayah yang dilakukan di wilayah Palestin oleh Israel," katanya lagi.

Ismail dalam Sidang Kemuncak Khas ASEAN-AS pada 15 Mei lalu antara lain lantang bersuara mengenai isu berkaitan Palestin.

Beliau turut meminta Amerika Syarikat (AS) bersikap jujur menyelesaikan kekejaman rejim Israel itu.