TAHUN 2020 bukan sahaja menyaksikan negara tidak mencapai sasaran Wawasan 2020 untuk menjadi sebuah negara maju, malah ekonominya teruk terkesan akibat daripada 'tsunami' pandemik COVID-19.

Rajah di bawah memberi sedikit ringkasan ke atas prestasi beberapa indikator yang menunjukkan kedalaman kesan akibat pandemik COVID-19.


Justeru itu, seluruh rakyat Malaysia meletakkan harapan besar kepada tahun 2021 atas dua faktor utama berikut.

Pertama, tahun 2021 adalah penting di dalam memastikan usaha-usaha pemulihan ekonomi dapat direalisasikan sepenuhnya.

Hal ini bagi membolehkan ekonomi mampu kembali kepada asas sebelum krisis COVID-19 pada tahun 2022.

Kedua, tahun 2021 merupakan tahun pertama pelaksanaan Rancangan Malaysia Ke Dua Belas (RMK12) yang menjadi asas penting kepada pencapaian sasaran Wawasan Kemakmuran Bersama (2030).

Penulisan ini bertujuan untuk memberi beberapa jangkaan ekonomi dan pasaran buruh pada 2021.

Sebelum itu, elok juga kita mengimbas kembali ciri-ciri ekonomi 2020.


Imbasan Ekonomi 2020

Kesan ekonomi akibat pandemik COVID-19 banyak memberi pengajaran kepada kita semua.

Dari sudut pandangan ekonomi, pandemik ini memberi mesej yang jelas kepada keperluan kepada perubahan dan pembaharuan struktur ekonomi.

Contohnya isu-isu struktur pasaran buruh seperti ketidakpadanan pekerjaan, pekerja tidak formal, jaringan keselamatan sosial dan kebergantungan pekerja asing telah pun diutarakan beberapa tahun sebelum tsunami COVID-19.

Kehadiran COVID-19 secara tidak langsung meminta supaya isu-isu tersebut perlu ditangani segera.

Berikut beberapa rangkuman ekonomi 2020.

1. Krisis ekonomi akibat pandemik COVID-19 berbeza dengan krisis-krisis ekonomi sebelum ini.

Krisis ini mengakibatkan fungsi “jantung” ekonomi hamper terhenti sepenuhnya bila mana sektor-sektor ekonomi tidak dapat beroperasi pada tempoh PKP.

Keadaan ini tidak pernah berlaku pada krisis-krisis sebelum daripada ini.

Akibatnya, kerajaan memperuntukan sejumlah peruntukan rangsangan paling besar sejak krisis kewangan 1997/98.

Keberkesanan intervensi melalui dasar fiskal dan kewangan juga adalah terhad kerana bergantung kepada tahap pembukaan aktiviti ekonomi.

2. Pasaran buruh teruk terjejas dengan kadar kehilangan pekerjaan dan pengangguran adalah tinggi.

Kadar pengangguran mencapai kadar tertinggi pada bulan Mei dengan kadar 5.3% berbanding dengan kadar normal iaitu sekitar 3.3%.

Purata kadar pengangguran untuk tahun 2020 dianggarkan sekitar 4.5% lebih tinggi berbanding purata tahun 2019 iaitu 3.2%.

3. Penawaran buruh turut menerima kesan. Penutupan sekolah, universiti dan institusi latihan memberi kesan kepada kuantiti dan kualiti penawaran buruh.

Graduan dan mereka yang tamat pengajian pada 2020 mungkin memerlukan latihan khusus sebelum mereka memasuki pasaran buruh.

4. Kehilangan pekerjaan meluas tetapi impaknya berbeza mengikut tiga kategori berikut.

Pertama adalah “sektor pemenang” yang merujuk kepada sektor-sektor yang mengalami peningkatan pengeluaran dan permintaan buruh antaranya pembuatan produk kesihatan dan sarung tangan, perkhidmatan penghantaran dan perkhidmatan makanan.

Kedua adalah “sektor rosak” di mana permintaan pekerjaan merosot dan hanya mengalami sedikit pemulihan seperti seni dan hiburan, perhotelan, pelancongan, sukan dan pengangkutan udara.

Ketiga adalah “sektor pemulihan” yang kebanyakkannya ditutup pada awal serangan wabak seperti restoran, dan jualan pakaian.


Jangkaan Ekonomi 2021

Tahun 2021 boleh diterjemahkan sebagai tahun pemulihan ekonomi pasca COVID-19.

Keseluruhannya kami optimis ekonomi tahun 2021 lebih baik berbanding 2020 namun masih terdapat beberapa kerosakan yang memerlukan rawatan lanjutan yang menjangkaui 2021.

Berikut kami nyatakan beberapa jangkaan 2021:

1. Kadar pengangguran menurun. Pembukaan semula aktiviti-aktiviti ekonomi, suntikan perbelanjaan kerajaan dan skim latihan yang dicadangkan pada Belanjawan 2021 dijangka akan memberi impak positif kepada pasaran buruh.

Kami menjangkakan kadar pengangguran 2021 berada pada sekitar 3.7%.

2. Pergerakan gaji adalah perlahan atau kekal. Fasa pemulihan dijangka memperlihatkan pergerakan gaji yang perlahan atau cenderung untuk kekal.

Ini mengambil kira tempoh masa pemulihan dan perolehan firma yang terjejas ketika pandemik.

Pada ketika ini, mengekalkan dan mencipta pekerjaan lebih penting berbanding isu peningkatan gaji yang memerlukan intervensi berbentuk jangka masa panjang.

3. Kesukaran kepada golongan pekerja baharu terutamanya graduan. Permintaan pekerjaan yang setara dengan kelayakan adalah terhad semasa fasa ekonomi pemulihan.

Penciptaan pekerjaan dijangka akan terarah kepada kategori separa mahir. Jadi, keadaan ini tidak akan banyak merubah saiz ketidakpadanan pekerjaan.

Walaubagaimanapun, skim-skim latihan jangka pendek dan beberapa pakej pekerjaan lain yang dicadangkan di dalam Belanjawan 2021 boleh membantu graduan meningkatkan kemahiran dan peluang pekerjaan.

4. Perubahan gelagat sebahagian pekerjaan yang menjadi kekal. Terdapat beberapa jenis pekerjaan yang mengalami perubahan semasa pandemik dan akan cenderung untuk terus kekal di pasaran buruh.

Bekerja dari rumah dan kerja jarak jauh antara keadaan yang dijangka akan menjadi kekal di pasaran buruh sepanjang tahun 2021.

Begitu juga, bilangan mereka yang terlibat dengan pekerjaan yang fleksibel seperti pekerja penghantaran dan pekerja platfom digital dijangka akan terus kekal.

5. Deflasi dijangka tidak akan berlaku kerana ekonomi dijangka tumbuh sederhana. Belanjawan 2021 menjangkakan ekonomi bertumbuh di antara 6.5% sehingga 7.5%.

Kadar pertumbuhan ini berkemungkinan akan lebih rendah jika situasi pandemik COVID-19 di negeri-negeri yang mempunyai taburan industri besar seperti Selangor dan Kuala Lumpur mengambil masa yang lebih lama untuk mengawalnya jangkitan wabak.

Walaubagaimanapun, keadaan ini tidak lah terlalu membimbangkan sehingga menyebabkan berlakunya deflasi.

6. “Kerosakan” akibat pandemik masih wujud dan sebahagian sektor masih berhadapan dengan ketidaktentuan.

Sesetengah sektor memerlukan masa yang lebih lama untuk dipulihkan akibat pandemik.

Begitu juga pekerjaan di sektor-sektor seperti seni dan hiburan, perhotelan, pelancongan, sukan dan pengangkutan udara dijangka akan terus berhadapan dengan ketidaktentuan.


Antara Faktor Mempengaruhi Pemulihan Ekonomi 2021

Dua faktor berikut dijangka memainkan peranan penting di dalam menentukan tahap pemulihan ekonomi 2021.

Faktor pertama dan yang terpenting, pasaran buruh 2021 bergantung kepada kecepatan usaha mendapatkan vaksin, rawatan dan pengekangan penularan COVID-19.

Ketiadaan vaksin bermakna aktiviti-aktiviti ekonomi tidak akan beroperasi pada kapasiti penuh dan seterusnya memperlahan fasa pemulihan ekonomi.

Faktor kedua adalah politik dan dasar. Umum telah melihat dan menilai kepentingan kestabilan politik di dalam tadbir urus ekonomi dengan mengambil contoh Belanjawan 2021.

Jika pilihan raya umum diadakan pada 2021, ini memungkinkan berlakunya perubahan landskap politik dan pentadbiran negara yang seterusnya boleh mempengaruhi dasar semasa pemulihan ekonomi.



Penulis merupakan Ketua Ekonomi, Pusat Kajian Pasaran Buruh Masa Hadapan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso)

Kenyataan di dalam artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Astro AWANI