KUALA LUMPUR:Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin optimistik bahawa ekonomi negara akan terus meningkat melalui Belanjawan 2021 yang banyak menyediakan insentif luar biasa serta pelbagai peluang pekerjaan baharu.

Beliau berkata hampir RM28 bilion daripada RM322.5 bilion jumlah keseluruhan peruntukan belanjawan itu adalah dalam bentuk subsidi dan insentif.

Ia antara lain akan menjadikan Malaysia destinasi utama untuk pelaburan asing serta menjana peluang pekerjaan buat rakyat tempatan.

"Subsidi penting supaya kita dapat menentukan kumpulan sasar seperti petani, nelayan, pekebun kecil mahupun penoreh getah dan sektor informal lain untuk terus berniaga.

"Langkah-langkah yang kita ambil (di bawah Belanjawan 2021) telah beri satu kelegaan dengan hampir 11.6 juta rakyat yang telah mendapat bantuan akan terus dibantu.

"Di samping itu, ekonomi kita diharap dapat meningkat supaya peluang-peluang pekerjaan tidak akan terjejas," kata Perdana Menteri dalam program Agenda AWANI Khas Bersama Perdana Menteri, malam ini.