KUALA LUMPUR:Gerak Independent (GI) menegaskan calon-calon mereka tidak bersandarkan mana-mana parti politik dengan harapan untuk mengembalikan kuasa Parlimen kepada rakyat.

Gerakan itu terdiri daripada kumpulan seperti Malaysian Action for Justice and Unity (MAJU), I Am The Third Force, KitaBantuKita, dan Malaysia First sudah pun menyenarai pendek beberapa calon yang berpotensi.

"Kami bukan parti politik, kami hanya mahu buka ruang baharu kepada rakyat dalam membuat pilihan.

"Kami sebagai sebuah NGO yang mahu perubahan untuk kebaikan rakyat dan negara. Kita tak boleh terus berharap kepada parti politik untuk ubah sistem yang ada.

"Sebagai pengasas MAJU, saya melihat ini satu platform baharu untuk rakyat dan kami mahukan perubahan ke arah kebaikan, dan kami mempromosikan hak asasi manusia sejagat dan juga kebebasan awam," kata jurucakap GI, Siti Zabedah Kasim dalam sidang media secara maya, pada Khamis.

GI akan menjalankan sesi pendengaran awam secara langsung di platform digital dan menilai maklum balas orang ramai sebelum membuat keputusan akhir.

Siti Zabedah mendakwa ahli politik dan parti politik yang ada hari ini telah mengecewakan rakyat, dan Parlimen tidak lagi berfungsi seperti yang sepatutnya.

GI, tambahnya, akan menyatukan pengundi bandar terlebih dahulu, menggunakan nilai-nilai seperti perjuangan politik yang baik dan membanteras rasuah.

Mereka yang berminat menjadi calon juga dipelawa mengemukakan permohonan.