Apabila kita dengar perkataan 'hackers' ataupun penggodam, sudah pasti kita bayangkan perkara yang negatif atau orang jahat.

Ketika perbuatan menggodam menyebabkan kesusahan kepada pengguna telefon pintar, komputer, stesen janakuasa ataupun kenderaan, ada kebaikan terhadap penemuan kelemahan pada sistem komputer yang dibongkar penggodam.

Penemuan kelemahan tersebut oleh penggodam mahupun pakar keselamatan komputer membantu pihak tertentu untuk memastikan sebuah perisian atau aplikasi dibina dengan lebih baik.

Terdapat pelbagai jenis penggodam dalam dunia ini dan perkara ini dijelaskan pakar keselamatan siber yang juga ketua bagi Open Web Application Security Project (OWASP) Malaysia Chapter, Mohd Fazli Azran.

Menurut Fazli, penggodam dalam maksudnya memang 'jahat' kerana terjemahan sebenar kepada bahasa Inggeris adalah 'Cracker'.

Menurut Fazli ada tujuh jenis hacker atau penggodam, termasuk programmer (pengatur cara), pembangun, administrator (pentadbir) dan jurutera.

Jenis penggodam berdasarkan penjelasan Fazli adalah:

1. Pakar Keselamatan - Mereka adalah pengamal keselamatan (security practitioner) yang membuat segala peraturan dan kod etika mengenai polisi, ISO, audit, dasar ICT dan yang berkaitan dengan keselamatan IT.

2. Profesional - Mereka ini dalam golongan pakar perunding, pereka (designer) atau arkitek dalam pembentukan sesuatu sistem, perisian dan rangkaian (network).

3. Pengatur cara/Pembangun - Mereka ini dalam golongan pereka cipta kod untuk sesuatu sistem, aplikasi dan perisian.

4. Hobbyist - Mereka ini terdiri dalam golongan yang suka membuat sistem secara suka-suka atau lebih tepat ialah sukarela. Mereka ini boleh bertukar menjadi baik membantu membentuk sesuatu sistem atau menjadi nakal dengan menganggu sistem yang sedia ada atau merosakkannya.

5. Script Kiddies - Mereka ini dalam golongan yang suka menggunakan sistem atau perisian orang lain dan menggunakannya untuk aktiviti nakal dengan menggodam laman web atau sistem.

6. Elit - Mereka ini dalam golongan pergerakan bawah tanah (underground) yang suka mengganggu atau merosakkan sesuatu sistem atau aplikasi untuk mengaut keuntungan dan bermotifkan politik, peribadi atau bisnes.

7. Newbies/Noob - Mereka ini golongan yang baharu hendak bermula dan mempunyai minat untuk belajar dalam aktiviti pengaturcaraan, perangkaian dan penskripan kod.

Hacker vs Cracker

Hacker - Mempunyai kepakaran untuk tujuan baik seperti pembangunan sistem, aplikasi, jaringan dan perisian.

Cracker - Mempunyai kepakaran untuk tujuan jahat untuk merosakkan sistem, aplikasi, jaringan dan perisian.

Kini penggunaan istilah 'Cracker' kurang mendapat tempat dihati wartawan ataupun media.

Jadi penggunaan 'hacker' lebih afdal dan popular dikalangan media sehingga istilah 'hacker' menjadi ikutan sebagai satu ikon yang popular bagi penggodam seluruh dunia.

Ulasan BBC ada menyatakan, penggodam sebenarnya kawan bukan lawan kerana memastikan perisian atau aplikasi pengguna selamat daripada kumpulan penjenayah siber.

Ujian kelemahan pada perisian atau aplikasi membolehkan sistem pertahanan diperkukuhkan daripada serangan penjenayah siber yang mahu mencuri data peribadi selain memeras ugut dengan mengunci data milik orang lain.

OWASP adalah organisasi amal global yang memberi tumpuan kepada meningkatkan keselamatan perisian dan beroperasi bukan untuk keuntungan.