Tanggal 31 Julai setiap tahun sempena tamatnya darurat menentang komunis pada tahun 1960 telah dijadikan Hari Pahlawan.

Pada hari ini juga, Hari Pahlawan disambut buat kali ke 55 di Dataran Merdeka demi memperingati hasil keringat dan darah para pahlawan yang mempertaruhkan nyawa untuk kedaulatan Negara.

Yang Di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah telah mencemar duli menyaksikan istiadat sambutan Hari Pahlawan 2015 ini.

Sekitar jam 8 pagi pada Jumaat, sambutan dimulakan dengan Seri Paduka Baginda membuat pemeriksaan perbarisan kawalan kehormatan utama.

Seterusnya, deklamasi sajak dan persembahan pentomin oleh 200 anggota polis mengenai sejarah pejuang-pejuang negara di dalam peristiwa serangan Balai Polis Kuala Krau Temerloh.

Istimewanya, enam orang bekas komando yang terlibat di dalam serangan tersebut turut menghadiri sambutan pahlawan tahun ini.

Hadir sama adalah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Antara tetamu lain yang turut hadir, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dan panglima-panglima perkhidmatan serta pegawai-pegawai kanan tentera dan polis.