PEKERJA-PEKERJA akan menyambut Hari Pekerja 2021, tahun kedua di sebalik  impak  pandemik  COVID-19  –  krisis  kesihatan paling  buruk dialami oleh rakyat Malaysia dan seluruh dunia. Dunia masih belum ada  jawapan  yang  jelas  bila  pandemik  ini  akan  berakhir  dan  kita boleh kembali menikmati kehidupan yang normal meskipun pelbagai jenis vaksin telah diketengahkan di pasaran pada hari ini.

Di satu pihak, pekerja-pekerja terus berhadapan dengan situasi yang amat  sukar  dalam  mengharungi  kelangsungan  kehidupan  mereka. Pelbagai agensi sosioekonomi dalam dan antarabangsa serta pakar-pakar  ekonomi  telah  mengunjurkan  bahawa  taraf  sosioekonomi golongan  peserta  telah  merosot  dan  membawa  gelombang kemiskinan baharu ekoran badai COVID-19 sejak 16 bulan yang lalu.

Majlis  Rangkaian  Kesatuan  Sekerja  Antarabangsa  Malaysia  (Union Network   International-Malaysia   Labour   Centre   (UNI-MLC), meramalkan  kesan  pelbagai  dimensi  yang  sedang  dilalui  oleh  para pekerja negara ini serta anggota keluarga dan tanggungan mereka, akan meningkat buruk dalam bulan-bulan akan datang.

Pekerja-pekerja yang berhadapan dengan impak COVID-19, rata-rata kini hidup dalam keadaan amat tertekan akibat kehilangan pekerjaan, kemerosotan  pendapatan  dan  kenaikan  kos  sara  hidup yang melampau. Keadaan ini secara langsung dan secara tidak langsung turut mengakibatkan isu-isu sosial yang lain.

Meskipun  pihak  Kerajaan  Pusat  telah  memperkenal  dan  sedang melaksanakan beberapa pakej bantuan secara langsung dan secara tidak  langsung  dan  membentuk  sebuah  Majlis  Pekerjaan  Negara, UNI-MLC  berpandangan  satu  usaha,  inisiatif  dan  program  yang bersifat  holistik  perlu  diambil  dengan  segera  bagi memelihara kepentingan para pekerja, rakyat dan negara ini.

UNI-MLC berharap setiap  pihak,  terutama  dan  Kerajaan  dan  majikan  akan  bertindak segera demi menambah baik dan menjamin kebajikan para pekerja.

Sehubungan  dengan  itu,  sempena  Hari  Pekerja  2021,  UNI-MLC mengemukakan 10 perkara seperti yang berikut bagi perhatian pihak Kerajaan dan majikan:

Perkara  1:  Kerajaan  perlu  mengadakan  Sesi  Libat  Urus Bersama Pemimpin Kesatuan Sekerja
 

Kerajaan hendaklah mengadakan sesi libat urus bersama pemimpin kesatuan  sekerja  di  semua  peringkat  bagi  mendengar rintihan, keluhan  dan  pandangan  golongan pekerja.  Sesi  libat urus  bersama YAB Perdana Menteri dan Menteri Sumber Manusia bersama kesatuan sekerja secara berkala sangat diperlukan bagi membina persekitaran perhubungan perusahaan yang harmoni.  Sesi libat urus sedemikian yang  dilihat  amat  penting  untuk  mewujudkan  hubungan  dua  hala antara pekerja dan Kerajaan. 

Perkara 2: Tawaran Gaji/Upah Yang Terlalu Rendah

Peluang-peluang pekerjaan pada hari ini kelihatan tidak begitu mesra pekerja  kerana  majikan  kebanyakannya  menggunakan  alasan pandemik  COVID-19  dengan  menawarkan  gaji/upah  yang terlalu rendah dan tidak munasabah sehingga mengakibatkan para pekerja berhadapan dengan satu bentuk tekanan yang teramat serius. Sebahagian besar pekerja terpaksa melakukan dua hingga tiga kerja untuk  menyara  diri  dan  keluarga  mereka,  sekali  gus menjejaskan dengan teruk kualiti hidup mereka.

Perkara 3: Kawalan Harga Barangan

Mendesak Kerajaan mengadakan dan menguatkuasakan mekanisme kawalan harga yang lebih efektif dan mesra rakyat bagi menangani kesan  kenaikan  kos  sara  hidup.  Kawalan  harga  barangan  sejak setahun  lalu  didapati  tidak  kena  pada  sasaran.  Sewajarnya  ketika COVID-19 ini, kesemua jenis barang dikenakan kawalan harga, dan ditetapkan  pada  kadar  tertentu  demi  menjaga  kebajikan  rakyat, terutama  golongan  pekerja.  Dicadangkan  agar  ketika darurat kesemua  barang  keperluan  asas  wajar  diletakkan  dalam  skop kawalan harga sepanjang masa agar para peniaga tidak mengambil kesempatan sehingga merugikan rakyat jelata.

Perkara 4: Hindari Politik Yang Melampau

Hindari politiking yang melampau dan mengelakkan ‘mainan politik’ berlebihan  termasuk  mengetepikan  buat  sementara  waktu  segala bentuk  gesaan  yang  mahukan Pilihan  Raya  Umum  diadakan dalam waktu terdekat. Sebaliknya, kesemua parti dan ahli politik hendaklah memberi tumpuan ke atas kebajikan rakyat Malaysia terlebih dahulu, termasuk memastikan mereka menerima suntikan vaksin COVID-19. Pilihan   raya   boleh   menunggu.   Nyawa   rakyat   memerlukan perlindungan kesihatan yang sewajarnya. Jangan bertindak sehingga  ‘kenderaan  berpolitik  yang  melampau’  menjadi  punca kepada jangkitan  gelombang  keempat.  Sebagai  langkah  membendung penularan  wabak  COVID-19  dan  memastikan  keselamatan  dan kesihatan  pekerja  terjamin,  peranan  semua  pihak  harus  jelas  dan padat.

Perkara 5: Menghormati Perjanjian Kolektif (CA)

Majikan hendaklah menghormati semangat perhubungan perusahaan yang  harmoni  dan  Perjanjian  Kolektif  (CA).  Majikan tidak  wajar menggunakan  alasan  COVID-19  untuk  menekan  kesatuan dan pekerja,  dan  tidak  mahu  menghormati  prinsip  CA.  Sesetengah majikan mendakwa mereka ada kuasa budi bicara dalam menentukan segala  perkara,  termasuk  kebajikan  dan  soal  upah  dan  ada  juga majikan  menggunakan  kuasa  budi  bicara  secara  unilateral  untuk menafikan kenaikan gaji, bayaran bonus dan pelarasan gaji dengan menggunakan COVID-19 sebagai alasan.  Bagaimana  kita  boleh  memelihara  perhubungan  perusahaan  yang baik  dan  harmoni  sekiranya  majikan  tidak  mahu  menghormati  hak dan kebajikan pekerja? Isu ini menjadi semakin buruk sepanjang 16 bulan lalu sejak COVID-19 melanda negara. Terdapat majikan yang bertindak tidak adil dengan mengurangkan faedah-faedah yang telah pun dipersetujui dalam CA.

Perkara 6: Pencen Pesara Syarikat Berkaitan GLC

Sudah  tiba  masa  bagi  Kerajaan  mengambil  tindakan  penyelesaian segera bagi mengkaji  semula  kadar  bayaran pencen  terlalu  rendah yang diterima oleh lebih 100,000 pesara syarikat berkaitan kerajaan (GLC) susulan program penswastaan pada awal 1980-an dan 1990-an.  Terdapat  dalam  kalangan  pesara  yang  perkhidmatan  mereka tidak  cukup  25  tahun  menerima  pencen  serendah  RM180  sebulan. Diharap  Kerajaan  akan  mengambil  peduli  dengan  tuntutan  ini  dan akan  memberi  perhatian  demi  menjaga  kebajikan  pesara-pesara terbabit. Bayaran pencen rendah yang diterima adalah satu daripada masalah sosial dan ekonomi. 

Perkara 7: Integriti dan Rasuah

Perlu ada satu usaha menyeluruh untuk menangani isu integriti dan rasuah yang melibatkan sektor awam dan swasta di semua peringkat. Usaha  memerangi  isu  ini  perlu  dilaksanakan  secara  konsisten sepanjang masa. Ketirisan nilai berintegriti dan mengamalkan rasuah perlu dihapuskan kerana memudaratkan negara dan rakyat dengan teruk.  Kerajaan  perlu  bertindak  tegas  dan  konsisten,  jika  tidak  ia akan  merosakkan  sistem  perkhidmatan  kepada  rakyat, selain menjejaskan keyakinan  para pelabur.  Tindakan  perlu diambil  tanpa mengira  kedudukan  dan  jawatan,  termasuk  menyemak  semula undang-undang bagi menutup segala ruang jenayah rasuah.

Perkara 8: Penyediaan Kerangka Perundangan Holistik

Kerajaan perlu dengan segera menyediakan kerangka perundangan holistik yang boleh  memberi definisi baharu mengenai keselamatan sosial, pasaran pekerjaan dan buruh di negara ini dengan mengambil kira  impak  yang  diakibatkan  oleh  COVID-19.  Selepas lebih  enam dekad negara merdeka, sudah tiba masa untuk Malaysia menyemak semula  undang-undang  buruh  supaya  tidak  ada  pihak  yang mengambil  kesempatan  dan  tidak  ada  pihak  yang  tercicir  daripada menikmati  perlindungan  sewajarnya.  Kebanyakan  undang-undang buruh kita masih ketinggalan jauh. Kita perlu meminda Akta Kerja, Akta  Kesatuan  Sekerja,  Akta  Perhubungan  Perusahaan,  Akta Pertubuhan  Keselamatan  Sosial  serta  mewujudkan  peruntukan-peruntukan  baharu  selari  dengan  landskap,  cabaran  dan  keperluan terkini.  UNI-MLC  juga  berpandangan  bahawa  langkah  semakan undang-undang  ini  amat  diperlukan  bagi  menangani  kesan  dan impak proses digitalisasi.

Perkara 9: Pelan/Model Ekonomi Baru

Merangka  satu  pelan  atau  model  ekonomi  yang  baharu dengan mengambil  kira  kesan  dan  impak  yang  dicetuskan  oleh  COVID-19. Pelan  atau  ekonomi  harus  menyediakan  kerangka  upah yang  lebih mesra  pekerja  dan  peluang-peluang  pekerjaan  baharu di  sebalik COVID-19 dan kehadiran Revolusi Perindustrian 4.0 (IR4.0).

Perkara 10: Hubungan Kerajaan dan Kesatuan Sekerja

Memberi  imej  baharu kepada  hubungan  Kerajaan-Kesatuan Sekerja dengan  menganggap  kesatuan  sekerja  dan  pekerja  sebagai  aset penting  dalam  membina  perkongsian  pintar  (smart  partnership)  di tempat kerja. Kerajaan perlu menyediakan platform dengan melihat para  pekerja  sebagai  rakan  kongsi  yang  membina,  efektif  dan penting dalam proses pembinaan negara, dan bukan sebaliknya.

UNI-MLC  percaya  bahawa  cabaran-cabaran  yang  dialami  sejak setahun yang lalu, antaranya impak bekerja dari rumah (WFH) atau dari  lokasi  terpencil,  kepelbagaian  sifat  pekerjaan  itu  sendiri,  dan hubungan  majikan-pekerja  yang  semakin  kompleks  akan  kekal  disaksikan dalam bulan-bulan dan tahun-tahun akan datang. Peranan para pekerja dalam ekosistem sosioekonomi tidak boleh dipisahkan. Kita perlu menangani isu dan cabaran ini dengan menyeluruh. UNI-MLC  yakin  akan  ada  perubahan  positif  bagi  membaiki taraf sosioekonomi pekerja dan rakyat.

UNI-MLC  berkomited  dan  akan  terus  memberi  sokongan dan kerjasama padu kepada pihak Kerajaan dalam mengharungi suasana getir ini sebagaimana telah dititahkan oleh Yang di-Pertuan Agong. 

UNI-MLC  mahu  10  perkara  yang  telah  digariskan  ini  ditangani  dan dilaksanakan  dengan  segera  demi  kemakmuran  bersama yang diharapkan oleh kesemua pemegang taruh atau stakeholders.



*Datuk Mohamed Shafie BP Mammal  adalah Presiden Majlis Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-MLC)

**Penulisan artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Astro AWANI.