KUALA LUMPUR: Hari Wesak disambut meriah di seluruh negara dengan ribuan penganut Buddha memenuhi tokong di negeri masing-masing sejak awal pagi ini.

Di KUALA LUMPUR, Tokong Buddha Maha Vihara di Brickfields dikunjungi kira-kira 25,000 orang seawal 5.30 pagi bagi menjalankan upacara keagamaan dan penghormatan kepada kelahiran, pencerahan dan pemergian Siddharta Gautama Buddha.

Timbalan Presiden tokong itu A.Hemadasa berkata pelbagai acara diadakan antaranya perarakan nyalaan lilin pada 6 petang ini yang akan dirasmikan Menteri Pengangkutan Anthony Loke serta perarakan kira-kira 20 kereta berhias.

Orang ramai dilihat mengunjungi tokong Fo Guang Shan di SS3, Petaling Jaya yang turut mengadakan acara kebajikan serta pertunjukan koleksi seni kaligrafi.

Di PULAU PINANG, ribuan penganut Buddha mengunjungi tokong sekitar negeri dan tinjauan Bernama di kuil Buddha terbesar di Malaysia iaitu Kek Lok Si di Air Itam mendapati penganut bukan sahaja terdiri daripada rakyat tempatan, tetapi juga kelihatan pengunjung dari luar negara turut sama merasai pengalaman menyambut Hari Wesak.

Bangunan Persatuan Buddha Malaysia (MBA) di Jalan Burma pula meriah dengan penganut yang datang bersama ahli keluarga bagi menyalakan colok dan lilin berbentuk bunga teratai selain menabur bunga serta memandikan patung Buddha, sebagai simbolik upacara keagamaan.

Di PERLIS, beberapa program menarik disusun sempena Hari Wesak seperti festival makanan di Perlis Buddhist Society di Kangar.

Naib Pengerusi persatuan itu, Tan Chan Sin berkata penganjuran festival makanan berkenaan bertujuan untuk menarik penglibatan orang ramai.

Di SARAWAK, sambutan Hari Wesak berlangsung penuh kesyukuran dan turut dihadiri Timbalan Premier merangkap Menteri Kesihatan Awam, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Sarawak Datuk Amar Dr Sim Kui Hian di kuil Persatuan Buddha Sarawak untuk upacara sembahyang.

Wat Prachumthat Chanaram di KELANTAN pula menjadi pilihan setiap tahun untuk penganut agama Buddha menyambut Hari Wesak di negeri ini.

Penganut Buddha melakukan upacara keagamaan sempena sambutan Hari Wesak ketika tinjauan di rumah ibadat Labuan Buddhist Association hari ini. - Foto Bernama

Di KEDAH, pengunjung turut berkongsi cerita tentang sambutan Hari Wesak masing-masing antaranya Kong Min Ting, 35, dari Sungai Petani, yang memaklumkan dia bersama keluarga masih memakai pelitup muka apabila ke tokong sebagai langkah berjaga-jaga terhadap kesihatan masing-masing.

"COVID-19 masih ada, jadi kami pakai pelitup muka kerana orang sangat ramai di dalam tokong... selepas memberi penghormatan nanti kami sekeluarga bercadang untuk keluar berjalan-jalan memandangkan hari ini cuti," katanya.

Bekas guru, Ong Ai Tong, 62, yang ditemui di JOHOR berkata acara keramat yang dilakukan pada hari ini penting bagi memohon keampunan daripada Tuhan atas kesilapan dilakukan sebelum ini.

"Hari ini kami akan mohon ampun dan maaf atas kesalahan yang kami lakukan sebelum ini dan kami berjanji akan melakukan tiga perkara yang baik iaitu badan kita, kita buat perkara yang baik, mulut kita akan bercakap perkara yang baik-baik dan hati mesti menyimpan niat yang baik," katanya.

Penganut Buddha menjemur ‘ Thangka ‘ ketika melakukan upacara keagamaan pada sambutan Hari Wesak di Enlightened Heart Tibetan Buddhist Temple, Tambun hari ini. - Foto Bernama

Pengerusi Wat Siribunya Maggarama di Ipoh, PERAK Iyeng Endin Niang pula berkata Hari Wesak melambangkan keharmonian dan perpaduan yang wujud dalam masyarakat pelbagai agama dan kaum di negara ini.

Sambutan Hari Wesak merupakan cuti umum di Malaysia dan secara tradisi ia menyaksikan penganut berkumpul di kuil-kuil Buddha bagi menyanyikan lagu agama dan membawa simbol ikon Buddha semasa acara perarakan yang melambangkan kesucian seseorang.

-- BERNAMA