MELAKA: Himpunan Pembela Palestin yang menyasarkan penyertaan sebanyak 10,000 peserta dalam kalangan pelbagai bangsa dan agama akan diadakan di Stadium Hang Jebat di sini, Ahad ini.

Pengerusi Yayasan Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) Datuk Mohd Ridhwan Mohd Ali berkata program anjuran DMDI dengan kerjasama beberapa badan bukan kerajaan (NGO) lain antaranya Serantau Muslim itu, dijadualkan bermula 6 hingga 11 pagi.

"Himpunan Pembela Palestin dianjurkan susulan Himpunan Malaysia Bersama Palestin yang telah berlangsung di Axiata Arena, Bukit Jalil pada dua hari lepas.

"Melaka menjadi negeri pertama menyahut gelombang sokongan atau solidariti kita pada rakyat Palestin yang dinafikan hak mereka dan dizalimi Zionis Israel tanpa sifat kemanusiaan dan di tanah air mereka sendiri," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar Road Tour Himpunan Satu Juta Pembela Palestin di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi Serantau Muslim merangkap Pengerusi Road Tour Himpunan Satu Juta Pembela Palestin Mohd Hakim Mohd Nor.

Beliau berkata pelbagai pengisian menarik antaranya pidato umum berkaitan Palestin dan persembahan nasyid serta Larian Ceria sejauh lima kilometer akan diadakan pada himpunan itu, selain kutipan dana.

Sementara itu Mohd Hakim berkata Himpunan Pembela Palestin merupakan gerakan kempen yang dilancarkan sebagai tanda solidariti kepada rakyat Palestin dan Melaka adalah destinasi pertama gerakan itu sebelum ia diperluaskan ke negeri lain.

-- BERNAMA