JOHOR BAHRU: Seorang ibu dan anak lelakinya bersama seorang wanita warga Indonesia dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas dua pertuduhan memperdagangkan dua wanita bagi tujuan eksploitasi seks, bulan lepas.

Lu Yon Moi, 65; Tin Chee Keng, 42, dan Nurul Hasanah, 26, mengangguk tanda faham selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret A Shaarmini. Tiada pengakuan direkodkan daripada mereka.

Berdasarkan pertuduhan pertama, ketiga-tiga mereka secara bersama telah memperdagangkan seorang wanita Indonesia berusia 25 tahun bagi maksud eksploitasi seks dengan cara perdayaan.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Kampung Baru Masai, Pasir Gudang pada 9 malam antara 17 hingga 20 Mac lepas.

Ketiga-tiga mereka turut dituduh melakukan perbuatan sama ke atas seorang wanita tempatan berusia 29 tahun di sebuah kedai urut dalam kawasan Seri Alam di sini pada 3 petang, antara14 hingga 19 Mac lalu.

Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 12 Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007 yang boleh dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak melebihi 20 tahun dan boleh didenda, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya R Kodesviary memohon jaminan ditetapkan RM30,000 setiap seorang, namun ketiga-tiga tertuduh yang diwakili peguam Baharudin Baharim memohon jaminan minimum.

Mahkamah menetapkan ikat jamin RM20,000 setiap seorang dengan dua penjamin untuk Lu dan Tin manakala Nurul Hasanah dibenarkan diikat jamin RM30,000 dengan dua penjamin.

Mereka juga diarah menyerahkan pasport antarabangsa kepada mahkamah dan 8 Mei ditetapkan untuk sebutan semula kes.

-- BERNAMA