KOTA BHARU: Seorang remaja lelaki berusia 22 terpaksa menggalas tugas memandikan dan memberi makan kepada kakaknya yang mengalami kecacatan kekal atau cerebral palsy (CP) selepas ibu mereka yang selama ini menggalas tugas itu ditahan Jabatan Imigresen Kelantan.

Pelajar Politeknik Kota Bharu, Nik Mohd Firdaus Nik Ismail menggalas tugas itu selama dua bulan selepas ibunya, warga Thailand, ditahan kerana dokumen perjalanan yang sudah tamat tempoh.

Walaupun mempunyai lima lagi adik beradik yang lain, kakak dan abangnya tidak dapat membantu disebabkan kekangan kerja dan berada di luar Kelantan.

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan di Kelantan ditambah pula ibunya akan dihantar pulang ke Thailand meruntun jiwa pemuda berkenaan.

“Sebenarnya kakak hendak ambil tetapi dia duduk jauh dan akan datang Julai ini.

“Selain itu, saya juga akan habis belajar Julai ini dan dia jemput duduk bersama, abang pula susah. Pasport emak mati, biasa sebulan sekali dia akan cop tetapi sudah dua bulan mati.

“Rutin harian, mandi, bagi dia makan selepas itu saya pergi praktikal, tawakal tinggalkan dia sebelum beri dia makan dan mandikan selepas saya pulang,” katanya.

Dia menjelaskan, kakaknya, Nik Fatihah Fatin, 29, mengalami kecacatan kekal sejak lahir dengan tidak boleh berjalan, bercakap dan memerlukan bantuannya untuk makan, minum, mandi dan sebagainya.

Ayahnya, seorang rakyat tempatan telah lama meninggal dunia.

Sebelum ini, ibunya yang berniaga di gerai melakukan rutin itu.

Apa yang membanggakan, remaja berkenaan tabah berdepan tugas menjaga kakaknya yang istimewa bahkan sempat menyediakan makan minumnya sepanjang bulan Ramadan.

Firdaus yang menjalani praktikal di Jabatan Parit dan Saliran (JPS) meninggalkan kakaknya keseorangan setiap hari dan pulang pada sebelah petang.

Menyewa di rumah yang agak daif dengan kedatangan haiwan berbisa merisaukannya, namun dia pasrah menghadapi ujian tersebut.