Institut bagi Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS) memulakan strategi baharu tiga tahun yang menumpukan bagi mencari jalan membantu 40 peratus penduduk yang masih ketinggalan di Malaysia.

Sejajar dengan langkah ini, ia juga melantik para pegawai kanan baharu dengan yang paling utama ialah Tricia Yeoh sebagai Ketua Pegawai Operasi baharunya bagi menerajui keseluruhan operasi.

Yeoh sebelum ini ialah Pegawai Penyelidik kepada Menteri Besar Selangor.

"Bermula sekarang, keseluruhan tema IDEAS adalah untuk memastikan pasaran dapat memberi manfaat kepada orang miskin, orang kurang bernasib baik dan orang kurang upaya," kata Ketua Eksekutifnya, Wan Saiful Wan Jan dalam satu kenyataan.

Beliau juga berkata IDEAS telah membentuk dua unit baharu, Pendidikan dan Tadbir Urus, sebagai langkah pertama bagi melaksanakan strategi baharu itu.

Majlis Penasihat IDEAS juga ditambah baik dengan kemasukan ahli-ahli baharu.

Antara mereka ialah Pengarah Urusan Kumpulan CIMB Group, Datuk Sri Nazir Razak, dan bekas menteri pengajian tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, serta Ahli Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa.

Kepimpinan baharu itu diharapkan dapat membantu menambah baik tadbir urus dan memastikan institut bergerak dalam hala tuju yang betul.