KUALA LUMPUR: Seramai 40 daripada 50 warga asing yang diperiksa secara rawak oleh anggota dan pegawai Jabatan Imigresen Malaysia yang melaksanakan program omnipresence di sebuah pusat beli-belah di sini, hari ini, gagal mengemukakan dokumen perjalanan sah masing-masing.

Pengarah Jabatan Imigresen Kuala Lumpur Wan Mohammed Saupee Wan Yusoff berkata kesemua mereka telah diberi amaran keras secara bertulis dan lisan.

Beliau berkata pemantauan di bawah program itu hari ini disertai 20 pegawai dan anggota, dan akan lebih kerap dijalankan bagi memastikan warga asing mematuhi peraturan dan undang-undang imigresen serta tidak menyalahgunakan dokumen perjalanan diberikan.

"Kepada pendatang asing serta majikan yang menggajikan atau pihak yang melindungi pendatang tanpa izin, anda tidak akan lagi selesa kerana pemeriksaan dan aktiviti penguatkuasaan imigresen akan sentiasa dijalankan," katanya selepas hadir program omnipresence itu di sini hari ini.

Menurutnya sebahagian daripada warga asing dipercayai bertindak melarikan diri setelah menyedari kehadiran pihak berkuasa kerana terdapat sejumlah premis didapati kosong tanpa penjaga atau pekerja.

-- BERNAMA