KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menggesa agar pelantikan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) dilakukan dalam masa terdekat bagi memastikan isu keterjaminan bekalan beras dapat dipantau rapat.

Menurut Saddiq, kerajaan seharusnya memandang serius situasi kekurangan beras dan krisis harga sekali gus tidak membuat pengumuman 'syok sendiri' yang akhirnya membebankan rakyat.

"Menteri atau Timbalan umum sudah ada, tetapi rakyat tengok di bawah tak ada. Sebab tu cukup sudah, jangan umum syok sendiri, hentikan dan berlaku jujur dengan rakyat.

"Kalau ambil masa dua bulan atau tiga bulan baru boleh pulih, cakap. Jangan kata minggu ni sudah pulih, kerana yang kena maki ialah wakil rakyat (YB kawasan)," katanya.

Beliau berkata demikian dalam program Dialog Tiga Penjuru pada Khamis. 

Dialog Tiga Penjuru: Bekalan Beras Kembali Stabil?

Tambah beliau, ketelusan data juga perlu dikongsikan termasuk bekalan jumlah metrik tan beras serta tarikh beras tempatan diterima di sesebuah kawasan agar rakyat boleh menilai sendiri.

Saddiq turut menggesa kerajaan segera melakukan rundingan atau tenaga diplomasi apabila mendengar isu sekatan eksport beras mula timbul di negara ini.

Sementara itu, Exco Kemajuan Desa, Pertanian dan Keterjaminan Makanan Melaka, Dr Akmal Saleh berpendapat rakyat perlu lebih berani bersuara bagi memastikan kerajaan telus melaksanakan pembangunan industri beras yang lebih terbuka.

"Ramai dalam kalangan wakil rakyat muda, kami ini ada satu semangat yang kental. Jadi we are here to help the people and of course apa pun yang berlaku, selagi ia menguntungkan rakyat, maka bagi saya kita tidak perlu takut dengan apa sekalipun. Nak lawan kartel lawan apa ke, kita tetap akan lawan," katanya

Dalam masa sama, beliau turut menggesa agar perubahan sistematik termasuk isu monopoli beras segera dilaksanakan demi ketahanan industri makanan.