KUALA LUMPUR: Dakwaan beberapa pihak yang mengatakan bahawa Israel mempunyai hak untuk mempertahankan diri adalah tidak boleh diterima sama sekali.

Menurut bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, dakwaan itu sebaliknya merujuk kepada warga Palestin yang terpaksa mempertahankan hak mereka daripada diserang oleh rejim zionis Israel sejak seminggu lalu.

“Saya tidak boleh diterima dengan jawapan Israel yang mendakwa mereka ada hak mempertahan diri. Itu bukan mempertahankan diri, kerana sepanjang tempoh pergolakan ini, mereka menimbulkan konfrontasi dengan rakyat Palestin.

“Ini kerana, mereka ingin menceroboh lebih banyak tanah di Palestin. Saya yakin bahawa selepas ini, mereka akan mengambil alih Sheikh Jarrah misalnya dan mungkin akan mengambil alih tanah di kawasan terletaknya Masjid Al-Aqsa.

“Ini adalah taktik Israel, mereka tidak mempertahankan diri mereka, tetapi mereka menyerang pihak lain. Jika mereka mempertahankan diri, maka mereka harus berada di negara mereka sendiri.

“Tetapi mereka berperang di tanah Palestin, jadi alasan orang Israel bahawa mereka berhak untuk mempertahankan diri adalah tidak dapat diterima.

“Sememangnya, apa yang berlaku ketika ini ialah rakyat Palestin yang sedang berusaha mempertahankan diri dan mereka sangat lemah,” ujarnya.

Beliau berkata demikian semasa berucap menerusi satu sesi penstriman bertajuk ‘Palestine: Malaysia With Love’ di laman Facebook beliau pada malam Ahad.

Terdahulu, Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden menyuarakan sokongan tidak berbelah bahagi kepada hak Israel mempertahankan diri daripada serangan roket Hamas dan kumpulan pejuang lain.

Beliau menyuarakan pendirian itu dalam satu panggilan telefon bersama Presiden Palestin, Mahmoud Abbas. Pada masa sama, Setiausaha Pertahanan, Lloyd Austin pula mengulangi hak Israel untuk mempertahankan diri.