KUALA KANGSAR: Sumber air dan wasiat orang Islam antara usul yang dijangka mencuri tumpuan pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak Isnin ini.

Speaker DUN Perak Datuk Mohammad Zahir Abdul Khalid berkata Rang Undang-Undang (RUU) Sumber Air Perak 2022 akan dibentang pada hari pertama persidangan oleh Menteri Besar Datuk Seri Saarani Mohamad manakala sesi penggulungannya pada Selasa.

"Seramai sepuluh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) akan menyertai sesi perbahasan yang berlangsung pada hari sama iaitu lima daripada pihak kerajaan manakala selebihnya pihak pembangkang.

"Sekiranya ada Ahli-Ahli Yang Berhormat yang tidak disenaraikan oleh blok masing-masing, mereka boleh datang berjumpa dengan Speaker sebelum persidangan bermula untuk menyatakan hasrat berminat untuk turut serta dalam perbahasan yang dinyatakan," katanya dalam sidang media pada Khamis.

Beliau berkata selain itu, RUU Perbadanan Kemajuan Ekonomi Islam Negeri Perak (Pembubaran) 2022 pula akan dibentang sama ada pada 19 atau 20 Julai, tertakluk kepada RUU sumber air.

Mohammad Zahir berkata bagi perkara berkaitan wasiat orang Islam pula, ia merupakan usul persendirian yang dibentang oleh ADUN Behrang Aminuddin Zulkipli dan disokong oleh ADUN Pasir Panjang Yahaya Mat Nor.

"Usul itu tidak cacat dan diterima serta dimasukkan dalam aturan mesyuarat sebagai usul persendirian yang berkaitan dengan Enakmen Wasiat Orang Islam tetapi akan ada sesi perbincangan dengan ADUN Behrang bersama-sama pihak kerajaan sama ada usul itu akan kita teruskan dalam sidang Dewan atau pun ada pindaan sedikit terhadap usul tersebut atau ia ditarik balik," katanya.

-- BERNAMA