Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) mempertimbangan cadangan untuk mendakwa mereka yang membuang sampah di tapak pembangunan haram ke mahkamah.

Datuk Bandar Ipoh, Datuk Rumaizi Baharin berkata masalah pembangunan sampah haram itu tiada kesudahan dan seolah-olah menjadi kebiasaan dalam kalangan segelintir masyarakat di bandar raya ini.

Menurutnya, selain bau busuk dan mencacatkan pemandangan, tapak pembuangan sampah haram itu turut menjadi faktor peningkatan kes denggi di bandar raya ini.

“Keadaan yang berleluasa ini bukan sahaja mencemari persekitaran, tetapi turut membazirkan wang rakyat yang sepatutnya digunakan bagi program pembangunan di bandar raya Ipoh.

“Namun MBI tetap membersihkannya kerana keadaan ini mencemari keadaan persekitaran dan boleh menjejaskan kesihatan awam,” katanya kepada media selepas melawat tapak pembuangan sampah haram di Taman Rasi, Menglembu, di sini, hari ini.

Rumaizi berkata bagi tempoh Januari hingga 31 Mei, MBI telah mengenal pasti 1,672 tapak pembuangan sampah haram iaitu 760 tapak besar dan 912 tapak kecil.

Menurutnya, bagi tempoh yang sama, MBI telah menjalankan 9,891 kali pembersihan di tapak-tapak berkenaan dengan jumlah sampah melebihi 12,000 tan.

Beliau memberitahu, bagi tempoh sama juga, MBI telah mengeluarkan 219 kompaun dengan nilai lebih RM181,000, berbanding 1,201 kompaun sepanjang tahun lalu dengan nilai lebih RM1 juta.

“Kalau kita rasa kompaun ni dah tak berkesan, mungkin kita terpaksa ambil tindakan ke mahkamah untuk mereka ini.

"Tapi kita akan tengok dulu, kalau dia lakukan perkara itu berulang-ulang kali, jadi kita terpaksa ambil satu tindakan yang tegas,” ujarnya.

Tambahnya, kes demam denggi di kawasan pentadbiran MBI menunjukkan peningkatan sejak awal tahun 2020.

Hingga 6 Jun lalu, sebanyak 832 kes denggi dilaporkan, peningkatan sebanyak 582 kes atau 232.8 peratus dengan satu kematian berbanding 250 kes dengan tiada kematian bagi tempoh sama pada tahun 2019.