Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Mohd Shukri Abdull tiba di Menara Ilham di ibu negara untuk mengambil keterangan daripada Tun Daim Zainuddin berhubung isu transaksi tanah meragukan di Kuala Lumpur.

Tiga buah kenderaan yang tiba kira-kira jam 10:40 pagi itu terus memasuki tempat letak kereta bawah tanah di menara tersebut.

Pada Selasa, Pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan (MPK) itu memaklumkan, hasil siasatan pihaknya menunjukkan terdapat sekurang-kurangnya transaksi 91 lot tanah yang meragukan.

Jelasnya, ketika berucap pada satu majlis bersama penduduk Parlimen Titiwangsa, hasil siasatan itu sudah dihantar ke SPRM.


Daim ketika itu mengulas satu soalan mengenai transaksi tanah meragukan di ibu negara yang didakwa berkait rapat dengan bekas menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

BACA: SPRM digesa siasat Ku Nan berhubung jual beli tanah Yayasan Wilayah Persekutuan


Sebelum ini, Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Eng dan Ahli Parlimen Segambut, Hannah Yeoh membuat laporan SPRM menggesa siasatan dijalankan terhadap penjualan 64 lot tanah yang dibuat Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sejak 2014.

Laporan itu turut menggesa pengurusan tertinggi Yayasan Wilayah Persekutuan yang didakwa terbabit dalam pembelian tanah itu disiasat SPRM.