ASEAN perlu kekal sebagai pemain utama dalam membawa negara-negara besar dunia ke dalam dialog pembinaan ekonomi yang membawa faedah kepada negara serantau.

Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata, walaupun dikritik, ASEAN selama ini tetap dikenali kerana faktor keamanan dan kestabilannya.

"Tugas di hadapan kita adalah untuk menjadikan kejayaan ASEAN yang lebih besar dengan pelancaran ASEAN Community 2015 dan mulai sekarang negara-negara ASEAN perlu memastikan bahawa masyarakat mereka menikmati lebih kemajuan daripada limpahan pembangunan ekonomi.

"Kita boleh menjadikan usaha ini sesuatu yang serius dan bersepadu dalam mengurangkan jurang pendapatan antara golongan kaya dan miskin, kita semua perlu berusaha untuk memberikan pendidikan dan peluang yang lebih baik kepada golongan belia pada masa akan datang," katanya semasa ucap utama forum meja bulat Komuniti ASEAN 2015 dan masa depan di Institut Diplomasi dan Hubungan Luar (IDFR).

Forum dua hari yang turut disertai 10 peserta negara ASEAN itu membincangkan agenda masa depan semasa ASEAN dalam aspek ekonomi, politik, budaya, pendidikan, media sosial dan isu pendatang.


Perasmian penutup akan disempurnakan Timbalan Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican.

Malaysia mula memikul tanggungjawab besar sebagai Pengerusi ASEAN selepas Myanmar menamatkan peranannya sebagai Pengerusi ASEAN pada 31 Disember lalu.

Dengan pelantikan sebagai Pengerusi ASEAN yang baharu, Kuala Lumpur akan menjadi hos kepada pelancaran Komuniti ASEAN yang akan dilancarkan pada November ini.

Dalam ucap utama Kolokium Kebangsaan Mengenai Kepengerusian ASEAN di Kuala Lumpur pada tahun 2009, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyifatkannya sebagai detik bersejarah selain hasil kerja keras lima tahun oleh 10 negara ASEAN untuk membentuk komuniti berteraskan rakyat dengan moto 'Satu Wawasan, Satu Identiti, Satu Komuniti'.