KUALA LUMPUR: Kumpulan Jakel, Jakel Tekstil menghulurkan sumbangan berjumlah RM300,000 manakala jenama tudung Ariani menambah RM200,000, menjadikan jumlah keseluruhan RM500,000 kepada Tabung Viva Palestina, Malaysia.

Sumbangan tersebut telah disampaikan kepada Pengasas Viva Palestina Malaysia, Puan Sri Norma Hakim.

Menurut Pengarah Urusan Kumpulan Jakel, Datuk Seri Mohamed Faroz Mohamed Jakel, inisiatif tersebut merupakan pernyataan kebersamaan dan solidariti syarikat berkenaan untuk saudara-saudara di Gaza.

Dalam suatu usaha kolektif melalui Kerajaan Malaysia, Kumpulan Jakel turut menghulurkan sumbangan berjumlah RM3 juta kepada Tabung Akaun Amanah Kemanusiaan Rakyat Palestin (AAKRP) yang dikendalikan oleh Kementerian Luar.

“Inisiatif ini bukan sahaja mencerminkan sokongan berterusan kami kepada usaha kemanusiaan di Palestin tetapi juga berfungsi sebagai peringatan mendalam bahawa komitmen Malaysia terhadap perjuangan Palestin tetap kukuh dan tidak berbelah bagi,” jelas Mohamed Faroz.

Perang Palestin-Israel yang sudah memasuki minggu ketiga telah meragut lebih 8,000 nyawa selain menyebabkan pelbagai kemusnahan dan kerosakan harta benda.

Zionis Israel melakukan serangan bertalu-talu ke atas Gaza tanpa sebarang rasa simpati atau kemanusiaan.

Sejumlah besar negara di seluruh dunia mendesak agar gencatan senjata dilakukan, namun, Israel tetap bertegas untuk membinasakan pasukan pejuang Hamas.

Dalam mengharungi dugaan itu, kesempitan hidup masyarakat di Gaza telah mengundang perhatian antarabangsa.

Banyak negara telah tampil untuk membantu rakyat Palestin yang menghadapi kesukaran bekalan asas seperti air, elektrik, makanan dan perubatan.