Kajian Kementerian Kerja Raya mendapati permukaan jalan yang beralun bukan punca kemalangan maut di Lebuh Raya Pantai Timur Fasa 2 (LPT 2).

Menterinya, Datuk Seri Fadillah Yusof memaklumkan nahas-nahas yang meragut nyawa di LPT2 berlaku di jajaran yang lurus dan permukaan jalan yang baik.

Penemuan itu diperoleh daripada padanan statistik kemalangan maut dengan ujian profil berasaskan nilai Indeks Kerataan Jalan Antarabangsa (IRI) yang dijalankan di lebuh raya berkenaan.

"Kementerian juga telah memadankan rekod statistik kemalangan maut dengan nilai IRI dan mendapati lokasi kemalangan maut tidak berlaku di lokasi beralun tetapi di jajaran lurus dan mempunyai permukaan jalan yang baik.

"Justeru, jalan beralun bukan punca kemalangan di LPT2 seperti ditemui daripada ujian IRI itu," ujar Fadillah dalam satu kenyataan media hari ini.

Ujian IRI dijalankan pada 8 Januari 2016.

Nilai IRI bagi keseluruhan jajaran LPT2 sepanjang 184 kilometer itu adalah mematuhi tahap nilai ditetapkan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM).

Justeru itu, pengguna jalan raya dinasihatkan supaya menggunakan kemudahan jajaran LPT2 secara berhemah dan mematuhi had laju yang telah ditetapkan.