KUALA LUMPUR: Jalan Maarof di Bangsar yang ditutup sepenuhnya malam tadi sudah mula dibuka separuh untuk kegunaan penduduk setempat.

Beberapa kerosakan kecil sudah ditampal dan difahamkan sejak pagi tadi, satu laluan sudah dibuka bagi melancarkan aliran trafik di kawasan berkenaan.

BACA: Jalan Maarof ditutup pagi Ahad untuk kerja tampalan - DBKL

Tinjauan Astro AWANI mendapati, laluan tersebut sudah mula sibuk kira-kira jam 10 pagi tadi dengan banyak kenderaan mula melalui jalan tersebut.

Kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan kontraktor juga sedang sibuk membaiki jalan yang rosak terutamanya bersebelahan pondok bas di bahu jalan.

Tiang dan cermin di pondok bas tersebut juga telah dirobohkan menggunakan sebuah jengkaut dan difahamkan kerja-kerja dimulakan sejak awal pagi tadi.

Beberapa penduduk tempatan yang ditemui mendakwa sistem saliran yang sudah lama menyebabkan longkang di kawasan itu tidak mampu menampung air berlebihan ketika hujan lebat.

Mereka mengharapkan sistem saliran di kawasan itu diperbaiki memandangkan ia berhampiran jalan utama dan dikelilingi pembangunan yang pesat.

Dalam pada itu, sumber memaklumkan kontraktor akan memecahkan lantai pondok bas berkenaan dan memasang 'culvert' baharu di dalam longkang tersebut.

"Kalau lihat pada keadaan, nampaknya dinding longkang pecah dan akan digantikan dengan 'culvert'.

"Bila dinding longkang pecah dan jatuh ke dalam longkang, air tidak dapat mengalir dengan baik dan kemudian melimpah ke jalan dan menyebabkan kerosakan teruk," ujarnya.

DBKL dalam satu kenyataan di akaun Facebook memaklumkan jalan tersebut ditutup secara keseluruhan kepada lalu lintas sehingga jam 5 pagi Ahad untuk membolehkan kerja-kerja tampalan sementara jalan yang rosak dilaksanakan.

 
Sumber Facebook dbkl2u

Menurutnya, dua lorong (selepas Public Bank ke lampu isyarat) telah dibuka semula kepada kenderaan awam sebaik sahaja kerja selesai dilaksanakan.

Manakala satu lorong akan ditutup selama dua minggu bagi kerja-kerja perobohan hentian bas untuk membolehkan pelaksanaan pembaikan longkang dan membaiki jalan.

Kejadian hujan lebat serta ribut petir sejak petang Sabtu mengakibatkan mendapan dan kerosakan teruk di Jalan Maarof, Bangsar.

Menerusi video yang dikongsikan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil, kerosakan dan mendapan sepanjang kira-kira 200 hingga 300 meter itu menyebabkan jalan tersebut ditutup buat sementara waktu.

Laluan tersebut pernah menyaksikan kejadian mendapan di tengah jalan raya pada Mei 2015.