Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Jamil Rakon dilantik sebagai Ketua Pengarah (KP) Imigresen yang baharu menggantikan Datuk Seri Mustafa Ali, yang dipilih mengetuai Pusat Jenayah Kewangan Nasional (NFCC).

BH Online melaporkan, pelantikan Jamil itu dibuat serentak dengan rombakan besar-besaran dalam pentadbiran awam membabitkan pertukaran jawatan dan kenaikan pangkat sembilan Ketua Setiausaha (KSU) kementerian dan tiga Ketua Pengarah.

Menurut Ketua Setiausaha Negara (KSN), Datuk Seri Dr Ismail Bakar rombakan besar-besaran yang dibuat pada Khamis itu merupakan proses biasa bagi perubahan jawatan dalam perkhidmatan awam.

“Pelantikan mereka berkuat kuasa Isnin ini dan ia adalah sebahagian daripada proses biasa pertukaran jawatan, mengisi kekosongan pegawai yang bersara dalam perkhidmatan kerajaan dan perubahan jawatan.

“Semua KSU, KP dan SUK hadir menerima watikah pelantikan di pejabat KSN di Jabatan Perdana Menteri, hari ini (semalam),” Ismail dipetik sebagai berkata oleh BH Online.

Rombakan besar-besaran pertama sejak Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran negara itu menyaksikan KSU KDN, Datuk Seri Alwi Ibrahim ditukarkan ke Kementerian Kerja Raya dan tempat beliau digantikan oleh Datuk Dr Mohd Ghazali Abas yang sebelum ini KSU Kementerian Pendidikan.

Tempat Dr Mohd Ghazali pula diisi bekas Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Perlis, Datuk Dr Syed Omar Sharifuddin Syed Ikhsan yang dinaikkan pangkat.

Timbalan KSU Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Muez Abd Aziz dinaikkan pangkat sebagai KSU kementerian sama.

KSU Kementerian Pengangkutan, Datuk Seri Saripudin Kasim pula ditukarkan ke Kementerian Wilayah, manakala Timbalan KSU Kementerian Pengangkutan, Mohd Khairul Adib dinaikkan pangkat sebagai KSU kementerian itu.

KSU Kementerian Air, Tanah dan Sumber Asli, Datuk Dr Tan Yew Chong pula bertukar tempat dengan Datuk Zurinah Pawanteh ke Kementerian Industri Utama.

Wakil Tetap Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, Datuk Seri Muhammad Shahrul Ikram Yaakob, pula dilantik sebagai KSU Kementerian Luar.

Muhammad Shahrul Ikram, 58, menggantikan Datuk Seri Ramlan Ibrahim, 61, yang tamat kontrak perkhidmatan pada 6 Januari ini.

Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Ahmad Zaharin Mohd Saad dinaikkan pangkat sebagai KP Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian (JKPTG).

Yang turut dinaikkan pangkat ialah Timbalan KP Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU), Datuk Zolkipli Dahalan sebagai KP ICU yang baharu, manakala bekas KP JKPTG, Datuk Seri Salehudin Ishak dilantik sebagai SUK Pahang.