KUALA LUMPUR: Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin Abu Bakar mengingatkan Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow dan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng supaya tidak mempolitikkan isu vaksin.

Dalam satu sidang media hari ini, Khairy mengulas mengenai kenyataan Chow Kon Yeow yang memohon Kerajaan Persekutuan meluluskan sumbangan dua juta dos vaksin COVID-19 Sinovac dari sebuah syarikat swasta untuk kegunaan rakyat negeri itu.

Selepas melakukan semakan dengan Syarikat Sinovac Biotech Ltd., tawaran sumbangan vaksin COVID-19 Sinovac kepada kerajaan Pulau Pinang dipercayai satu 'scam' (penipuan).


[SIDANG MEDIA] Menteri Penyelaras Program Vaksinasi COVID-19 [19 Mei 2020]

“Saya telah memaklumkan kepada Lim Guan Eng dan Chow Kon Yeow pagi tadi supaya tidak mempolitikkan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan. Ini adalah penipuan,” tegas Khairy.

Tambah Ahli Parlimen Rembau itu, beliau juga terbuka untuk dibuktikan salah dan menerima sumbangan vaksin sekiranya tawaran tersebut didapati sahih.

Menurut Khairy, surat tawaran kepada Ketua Menteri Pulau Pinang itu dikirimkan oleh seorang individu bernama Yong Chee Kong dari Kota Kinabalu, Sabah yang mendakwa sebagai Pengarah Urusan di Syarikat Xintai Development Enterprise Ltd yang berpangkalan di Hong Kong.


Saya akan minta CITF membuat laporan polis - Khairy Jamaluddin

“Saya telah melaksanakan semakan ke atas Syarikat Xintai Development Enterprise Ltd. dan semalam kami mendapati bahawa syarikat ini tidak wujud.”

Malah, surat tawaran bagi menyumbang 2 juta dos vaksin COVID-19 turut pernah dibuat oleh individu yang sama pada 9 Februari lalu.


Sumbangan 2 juta dos vaksin COVID-19 kepada kerajaan Pulau Pinang adalah palsu

Namun, dakwa Khairy, semakan oleh kakitangannya ketika itu juga mendapati sumbangan vaksin berkenaan adalah berdasarkan surat palsu.

Sehubungan itu, beliau akan meminta Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin COVID-19 untuk membuat laporan polis bagi mengetahui identiti individu bernama Yong Chee Kong itu.