KUALA LUMPUR: Mesyuarat Jawatankuasa Eksekutif Mengenai Dasar Sekuriti Makanan Negara mencadangkan supaya lebih banyak pihak dilibatkan dalam memberikan input berkaitan sekuriti makanan dalam negara, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof.

Bercakap kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat pertama jawatankuasa itu di Menara Lembaga Pertubuhan Peladang di sini, beliau berkata ini termasuk kerjasama antara agensi kerajaan, ahli akademik, penyelidik dan pemain industri.

"Satu lagi fokus yang dipersetujui ialah soal makanan haiwan serta bijiran yang menjadi semakin payah serta mahal ekoran konflik Rusia-Ukraine dan untuk ditanam dalam negara, bagaimana ia dapat dilaksanakan.

"Contohnya dalam industri penanaman jagung, siapa boleh terlibat dalam menghasilkan bijirin itu," katanya sambil menambah hasil mesyuarat akan dibawa kepada Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas Aidilfitri.

Kenyataan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan yang dikeluarkan susulan mesyuarat itu memaklumkan skop serta tugas utama jawatankuasa berkenaan adalah bagi mencadangkan hala tuju sekuriti makanan, mengemukakan cadangan, mengenal pasti isu dan cabaran dasar, strategi serta pelan tindakan kerajaan untuk menangani isu sekuriti makanan negara.

-- BERNAMA