Jenazah pelajar Tingkatan Empat, Ahmad Rafikin Azman, 16 tahun selamat dikebumikan kira kira jam 1.30 pagi tadi.

Mayat Ahmad Rafikin ditemui pasukan mencari dan menyelamat tersepit di celah batu berdekatan sungai di Hutan Lipur Air Terjun Sekayu kira-kira jam 3.30 petang pada Selasa.

Jenazah Allahyarham Ahmad Rafikin di bawa ke Hospital Hulu Terengganu untuk proses bedah siasat.

Kira kira dua ratus jemaah menyertai solat jenazah yang diadakan di Surau Jalan Pusara Kuala Berang.

Jenazah kemudianya dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Jalan Pusara,Kuala Berang.

Bapa Allahyarham, Azman Othman bersyukur dengan keprihatinan semua pihak dalam membantu operasi mencari dan menyelamat anaknya.

Beliau turut terharu dengan bantuan kerajaan negeri dalam menguruskan pengkebumian jenazah Allahyarham Ahmad Rafikin.

Ahmad Rafikin pelajar Sekolah Menengah Sains Sultan Mahmud, Kuala Terengganu tidak menyelesaikan acara maraton itu Gunung Gajah Terom pada Sabtu lalu.

Bapanya Azman Othman, 50, menyedari kejadian itu kira kira jam 3 petang dan membuat laporan polis pada kira-kira pukul 6 petang pada hari sama.

Sementara itu,pasukan mencari dan menyelamat mengakui usaha untuk membawa turun mangsa menghadapi kesukaran berikutan keadaan laluan yang licin.

Dalam pada itu, Menteri Besar Terengganu,Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman berkata pihaknya mengarahkan Jabatan Perhutanan untuk meningkatkan tahap keselamatan di kawasan hutan lipur di negeri itu.

Pada masa sama, kajian semula akan dijalankan bagi menilai penganjuran kejohahan seumpama itu pada musim tengkujuh.

Kejohanan Marathon Antarabangsa Gajah Terom yang diadakan Sabtu laludibahagikan kepada beberapa kategori menyaksikan penyertaan lebih 540 peserta.