Usahawan yang sedang dalam buruan, Jho Low atau Low Taek Jho dipercayai menjadi penghubung berkenaan isu derma yang diterima daripada keluarga diraja Arab Saudi, kata Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

Bekas Perdana Menteri itu menjelaskan, beberapa pucuk surat berkenaan derma itu juga diterima oleh Ambank dan beliau sendiri daripada Jho Low pada ketika itu selaras dengan derma-derma tersebut.

“Sekitar pertengahan 2010, Jho Low memberitahu saya bahawa King (Raja) Abdullah (Raja Abdullah Abdul Aziz as-Saud) bersetuju untuk memberikan saya sokongan dalam bentuk derma peribadi.

“Pada ketika itu saya tidak diberitahu berapa jumlahnya atau tarikh kecuali derma tersebut akan diuruskan melalui anak Baginda.

“Jho Low memberitahu saya bahawa beliau akan maklumkan kepada saya butiran lanjut apabila hal yang sama diberitahu kepada beliau,” katanya dalam keterangan di Mahkamah Tinggi di sini, pada Rabu.

BACA: Najib dedah bukti sumbangan Almarhum Raja Abdullah Abdul Aziz as-Saud


BACA: Derma RM2.6 bilion tiada kena mengena dengan kerajaan Arab Saudi - Saifuddin


Dalam pada itu, Ahli Parlimen Pekan itu berkata, pada tahun 2010, Jho Low mengesahkan bahawa derma tersebut akan dimasukkan.

Tambahnya, sejumlah wang yang mana dipercayai adalah derma daripada Raja Abdullah sebagai tanda sokongan baginda diterima dari 2011 sehingga 2014.

"Bagaimanapun jelasnya, tiada jumlah khusus yang diberitahu kepadanya mengenai jumlah derma tetapi dimaklumkan Jho Low ia berkemungkinan sekitar RM418 juta (AS$100 juta) sehingga RM836 juta (AS$200 juta).

“Ia mungkin kelihatan banyak tetapi saya mengetahui bahawa keluarga diraja Saudi terkenal dengan sifat pemurah yang mana sebelum ini telah mendermakan sejumlah wang yang besar kepada pelbagai Yayasan di US (Amerika Syarikat) termasuklah Yayasan Clinton dan kepada negara lain seperti Mesir, Pakistan, Palestin sebagai sebahagian daripada hubungan luar dan polisi diplomatik,” ujarnya.

BACA: Perbicaraan SRC: 'Derma kontroversi' RM2.6 bilion dari Arab Saudi timbul